FaceBook blog.hu

Média - Nyomtatott sajtó

A megyei lapok nem hasalnak el

2012.02.20

A megyei lapoktól is komoly áldozatokat követelt a médiaipari visszaesés, bár többen is iparági szint alatt csökkentek. A vezetők 2012-től nem várnak sok javulást, de bíznak termékeik erejében. Mit tesznek, hogyan védekeznek a megyei lapok?

A cikk a Kreatív decemberi lapszámának 2012-es médiapiaci trendjeit elemző mellékletében jelent meg.

26-58 százalék – ennyit csökkent – a pozícióit sikeresen őrző Borsot leszámítva – a legnagyobb példányszámú országos napilapok értékesített mennyisége az elmúlt öt évben a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) adatai szerint. Mindeközben néhány megyei lapkiadó, így a Lapcom és az Inform Média ennél jelentősen kisebb arányban veszített vásárlókat. A két kiadó az elmúlt három évet tekintve is felülmúlja az átlagot, ezen az időtávon már a Pannon Lapok Társasága (PLT) is jól teljesített.

Ha az emberek egyre kevesebbet költenek médiafogyasztásra, akkor fel kell kínálni nekik azt a lehetőséget, hogy megkapjanak egyben mindent, amire egy családnak szüksége lehet: napilap, tévémagazin, női magazin, rejtvényújság, barkácskiadvány. Ez az egyik fontos vonala például a Lapcom stratégiájának, amellyel sikerült a piaci átlagnál kevésbé csökkenő példányszámokat elérniük. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy mi a titkuk a megyei lapoknak.

Kisebb rossz

A siker persze viszonylagos, hiszen mindhárom említett kiadó jelentősen veszített megyei napilapjai átlagosan értékesített példányszámából 2006 és 2011 harmadik negyedéve között. Mégis, az Inform Média 8,5 százalékos, a Lapcom 10 százalékos és a PLT 14 százalékos csökkenése még mindig jó eredmény, tekintve, hogy például a közéleti Népszabadság 40, míg a bulvár Blikk 22,5 százalékkal esett vissza ugyanebben az öt évben. A megyei lapoknál jobban csak a már említett Bors teljesített, amely csekély növekedést tudott felmutatni.

Ha hároméves távot nézünk, vagyis a 2008 második negyedév és a 2011-es második negyedév viszonyát, az arányok nagyjából azonosak, bár itt már a PLT lapjainak eladott példányszáma nagyobb mértékű csökkenést mutat a korábbi adatokhoz képest. Ennek oka – Kázmér Judit, a kiadó stratégiai ügyvezető igazgatója szerint – az a tudatos döntés volt, hogy a terjesztési árbevétel szinten tartása érdekében 2009 óta többször emeltek árat, így két év alatt a PLT napilapjai 33 százalékkal drágultak.

A megyei lapok közül legtöbbet az Axel Springer portfóliója csökkent, legalábbis példányszám tekintetében. A kiadó ugyanis megyei napilapjai összesen értékesített mennyiségének 33 százalékát vesztette el az elmúlt 5 évben.

Csökkenő eredmények

Az üzleti eredményeket tekintve az is látható, hogy az anyacégek – több nagy kiadó különálló kisebb cégeket működtet az egyes megyei lapok kiadására – adózott eredménye a legtöbb esetben hozzávetőleg harmadolódott a 2008 és 2010 közötti időszakban az Opten cégadatbázisa szerint. Mindemellett a legtöbb esetben így is több százmilliós pozitív eredményt produkáltak [mint megtudtuk, a Lapcom 2009-es 742 milliós adózott vesztesége egyszeri értékcsökkenés, a horvátországi érdekeltségek újraértékelésének a következménye – A Szerk.].

Ennek a kiadók képviselői szerint főként a reklámbevételek leapadása az oka, amit jól illusztrálnak a Kantar Media listaáras reklámbevételi adatai is. Míg 2006 és 2008 között lényegében mindegyik kiadónak nőttek a reklámbevételei, eközben 2008 és 2009 között mind a négy társaság egymilliárd forintot meghaladó listaáras reklámbevétel-csökkenést volt kénytelen elszenvedni. Itt kiemelkedő volt az Inform visszaesése, amely listaáron meghaladta a 2,3 milliárd forintot. „A 2008-as csúcsévhez képest 27 százalékkal csökkentek a reklámbevételek 2009-ben, majd 2010-ben szintén hasonló mértékben” – tájékoztatta a Kreatívot Fodor István, a kiadó ügyvezető igazgatója. A hirdetések visszaesése kapcsán többen is a gépjárműszektor, valamint az álláspiac gyengélkedését említették fő tényezőként.

A csökkenés egyik kiadónál sem állt meg 2009-ben sem. Ezt kompenzálandó, a cégek szinte kivétel nélkül faragtak költségeikből, karcsúsították a szervezeti struktúrán, és ez a folyamat több helyen jelenleg is zajlik. Az Informnál folyamatban van egy költségcsökkentés, hogy a felkészüljenek a hirdetési bevételek jövő évi várható további csökkenésére, ami létszámleépítést, valamint a marketing- és a dologi költségek visszafogását egyaránt jelenti. A PLT-nél is tervezik jövőre a személyzeti és a szállítási költségek jelentős csökkentését.

Tartalom, árazás és marketing

Györke Zoltán, a Lapcom ügyvezetőigazgató-helyettese kiemelte, hogy tartalmi szempontból fontos, hogy a hírek ne csak a megyeszékhelyeket érintsék, hanem érdekesek legyenek a kistelepülések számára is. A Lapcom emellett azt a stratégiát követi, hogy egy előfizetéssel minél szélesebb körű tartalmi portfóliót kínál a költségeiket egyre jobban visszafogó háztartások számára. Így lett a Kis Alföldnek és a Délmagyarországnak előbb tévémagazinja, majd kétheti rejtvény, illetve gasztromagazinja, valamint idén érkezik egy kerttel, otthonnal foglalkozó lap, továbbá a Lilla című női magazin is.

Az Inform Médiánál is vannak tematikus mellékletek, például heti tévéműsor, vagy egy helyi vállalkozásokra fókuszáló TOP 100-as kiadvány, azonban Fodor István szerint a relatíve kicsi példányszámcsökkenést elsősorban a lemondókezelésnek köszönhetik. Ez annyit jelent, hogy az osztrák tulajdonú kiadó külön stratégiát alakít ki, hogy megakadályozza az előfizetők lemorzsolódását. Továbbá folyamatosan keresik a nem előfizető háztartásokat új akciókkal.

Ez az egyik fő stratégiája a PLT-nek is. A kiadó februártól folyamatos call center-aktivitást folytat, amelynek hatására Kázmér Judit szerint augusztus és szeptember között a példányszámcsökkenést sikerült növekedésbe fordítani. Továbbá szeptembertől megújították hűségkártyaprogramjukat, ennek eredményeként a lemondók száma októberben 25 százalékkal kevesebb volt, mint az előző hónapokban. A PLT emellett jelenleg éppen átalakítja online portfólióját. A hírportálok új tartalmi szerkezete mellett tematikus oldalakat (például: Púder Nélkül, Sport oldal, F1 csatorna) is indítanak. Az Axel Springernél is jellemzőek a mellékletek és egyéb kiadványok, továbbá a helyi rendezvények szervezését is kiemelte Kerek Ildikó, a kiadó marketingosztály-vezetője.

Média, 2012

Megkérdezetteink többsége az idei évtől nem vár javulást, sőt. Fodor István 15-20 százalékos reklámbevétel-csökkenésre számít a fizetős lapok esetében, miközben az ingyenes lapokra kivetett termékdíj és az anyagköltség növekedni fog. Györke Zoltán elmondása szerint már annak is örülne, ha az országos hirdetőktől, médiaügynökségektől érkező reklámbevétel csak egy számjeggyel esne vissza. A példányszámok apadását pedig szeretnék egy-két százalékon tartani. Mindazonáltal a listing-piacban (azaz az apróhirdetésekben) komoly lehetőségeket lát mindkét a szakember.

A PLT-nél 2012-től a példányszámok stabilizálódását remélik, amit újabb akciókkal, folyamatos call center aktivitással igyekeznek elérni, saját árushálózatuk erősítésétől pedig az árusok által eladott példányszám szinten maradását, emelkedését várják. Kázmér Judit véleménye szerint a helyi cégek és intézmények nagy része továbbra is hirdet majd, de némileg visszafogottabban; az erre fordítható forrásaik a közeljövőben nem fognak nőni. Kerek Ildikó felgyorsuló koncentrációt jósol a médiapiacon, ahol a vezető termékek szerepe jelentősen nőhet.

Több lábbal külföldön

Jól látható, hogy a kiadók igyekeznek több lábon állni, például az elsődlegesen tartalmat kínáló médiumokon kívül a kifejezetten hirdetésre fokuszáló termékekkel is jelen lenni a piacon.

Fodor István szerint az ingyenes lapok szegmensében stabilabb árbevételre lehet számítani a jövőben. Ennek köszönhető, hogy az Inform Média már évekkel ezelőtt belépett erre a területre is. 2009-óta a cég a teljes Szuperinfó franchise tulajdonosa, illetve egyes helyi Szuperinfó-kiadványok is a cégcsoport tulajdonában vannak. A társaság nem állt meg az országhatáron belül: hirdetőújságjai és napilapjai vannak Romániában és Ukrajnában is.

A brit Daily Mail médiacsoport tulajdonában lévő Lapcom a magyar hirdetési oldalak – Használatautó, Workania, Ingatlanbazár – mellett szintén rendelkezik külföldi – szlovák, horvát, szerb, boszniai és bolgár – érdekeltségekkel is, főként listing típusú hirdetési oldalak formájában. A PLT és az Axel Springer ugyancsak kiad ingyenes hirdetőújságokat is, az Axel Springer kezében (külön cégben) pedig ott van még az egyik legnagyobb hazai magazinportfólió is.

Szerényi Szabolcs

 
Forrás: www.kreativ.hu
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

03

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Crevo. A kreatív reklámok lelőhelye.

A CREVO (vagyis Creative Revolution) a kreativitás terén nyűjt forradalmian innovatív, és meglepően megfizethető megoldásokat. Egyedi ötletek és...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
97%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis