FaceBook blog.hu

Marketing - Reklám

Sajátos célcsoportok: időskorúak

2012.03.20

A marketing és a márkák világának sajátos – és nálunk véleményem szerint alulfejlett és kevéssé kutatott – szeletét jelentik az egyes társadalmi ″kisebbségeknek″ szóló márkák, illetve kommunikáció. Ebben a bejegyzésben egy viszonylag nagyszámú és egyre növekvő, mégis néha elhanyagoltnak tűnő csoporttal, az időskorúakkal szeretnék foglalkozni.

A magyar – és régiós – öregekkel kapcsolatos sztereotípiák finoman fogalmazva is az alacsony vásárlóerő és egyfajta igénytelenség körül forognak, szemben a nyugat-európai és tengerentúli "ezüstrókák" társadalmát jellemző fogyasztási szokásokkal, ahol a felszabaduló nyugdíjasok egy élet megtakarításával a hátuk mögött és még erejük teljében felfedezik a világot, szórakoznak, jól érzik magukat. A valóság persze mindkét régióban ennél sokkal differenciáltabb, az egyéni sorsok és lehetőségek többrétűek. Azt mindenesetre érdemes kiindulási pontként szem előtt tartanunk, hogy a hazai FMCG-fogyasztás közel egyharmadát a 60 éves és annál idősebb háziasszonnyal bíró háztartások adják. A napi fogyasztási cikkeken kívül természetszerűleg felülreprezentáltak pl. a receptre kapható gyógyszerek és egyes egészségügyi szolgáltatások piacán, míg a tartós fogyasztási cikkeket általában kisebb intenzitással vásárolják – de megtakarításaik révén fiatalabb hozzátartozóiknak segíthetnek ezek beszerzésében is. Azt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy - korlátozottabb


mobilitásuk és berögzült vásárlói preferenciáik, pl. a személyes kiszolgálás igénye miatt – vásárlói magatartásukkal szembe mennek a jelenkor néhány, általában inkább károsnak tekintett tendenciájával: életben tartják a környékbeli kisboltokat, valamint a piaci árusok és az őstermelők fontos vásárlóközönségét adják. Tipikusan az idősebbek azok is, akik a gyártói márkákban jobban bíznak, és – részben bevásárlási forrásaik választéka miatt is - kevésbé hajlamosak a kereskedelmi márkák választására. Mindemellett médiafogyasztásuk mennyisége kiemelkedő, köre meghatározható, vagyis reklámüzenetekkel jól elérhetőek.

Ehhez képest hogyan állnak a nekik szóló márkákkal és reklámüzenetekkel?

Létezik a termékeknek egy olyan köre, amely funkciójánál fogva elsősorban az idősebb vásárlókat célozza: ilyen számos vény nélküli gyógyszer (pl. látásjavító, prosztata-megnagyobbodás elleni szer vagy ízületvédő – bár ez a probléma már fiatalabb korban is felmerül), funkcionális élelmiszerek (pl. csontritkulás ellen kalciummal dúsított joghurt), vagy a szolgáltatások közül az életjáradék-programok. Más márkák ugyan nem kötődnek ennyire az idősek fogyasztásához, mégis őket szerepeltetik – gyakran sztereotip módon – a reklámjaikban: ilyenek a sütő-főző nagyira építő Nagyi Titka liszt reklámok, vagy az Aleve fájdalomcsillapító nagyis szpotjai. Viszonylag ritka, hogy egy "általános" márkának létezzen idősebbeknek szóló változata, erre példát szintén a gyógyszerek, gyógyhatású készítmények között találhatunk, a Centrum Silver vagy a Supradyn Vital 50+.

Ismert jelenség az is, hogy egyes, kifejezetten fiataloknak szóló márkát, terméket az öregebbek is keblükre ölelnek, mintegy nem várt másodlagos célcsoportként. Így járt az első generációs Renault Twingo (és még sok más kiskocsi): jópofasága, vidámsága mellett funkcionális előnyei, így a kis méret és a könnyű vezethetőség az idősek körében is kedveltté tették – bár ők talán ritkábban használták az ülésekből franciaágyat varázsoló funkciót. Ennél gyakoribb a fordított irány: amikor egy túlságosan öregesnek gondolt imázsú, vagy jellemzően az idősebbek által vásárolt márkát designváltással, kommunikációval próbálnak megfiatalítani, ahogy ez történt például a Konyakmeggy/Cherry Queen esetében.

Léteznek ugyanakkor kifejezetten az időseket célzó, az ő sajátosságaikat olykor etikátlan módon kihasználó "marketing innovációk" – lásd az úgynevezett bevásárlóutak esetét, ahol a(z olcsó) kimozdulás és a társaság ígéretével adnak el általában felesleges és túlárazott árucikkeket.

Holott, ha más nem is, már csak a bennük megtestesülő – és nap mint nap kifejeződő – vásárlóerő is megérdemelne rájuk célzott, innovatív márkákat és kommunikációs gyakorlatot, valamint szolgáltatásokat. Utóbbi esetében sem kell feltétlenül a japánok által fejlesztett társalgórobotokra vagy az Amerikában terjedő távfelügyeleti rendszerekre gondolni - már olyan apróságokban is meg tud nyilvánulni, mint az akadálymentesítés, vagy például a dm-nél bevezetett nagyítós bevásárlókocsik.

 
 
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

11

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Bogár Reklámügynökség

Fő feladat: Az ügynökség elsődleges feladatának tekinti, hogy megbízóink piaci pozícióját folyamatos javítsa és növelje, kreativitásunk,...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis