FaceBook blog.hu

Marketing - Reklám

″Nálunk az árak a földön járnak″

2012.04.05

Ha a ″Nálunk az árak a földön járnak″ Auchan tagline-t szó szerint elképzeljük, bizarr látvány tárul lelki szemünk elé, ahol egy áruházban a lábacskákkal rendelkező árak a talajon tartózkodnak és ott járkálnak. Ez a tagline mégis jól eltalált, és mindenki érti belőle, hogy ″az Auchan olcsóbb″, de vajon miért?

Ebben az elemzésben csak a "Nálunk az árak a földön járnak" tagline-t vizsgáljuk, a reklám többi elemét nem. Az irodalomórákról jól ismert metafora elmélet szerint a vizsgált mondatban az olcsóság metaforája a földön járás lenne. Na de miféle hasonlóság lenne az olcsóság és a földön járás közt, amitől metaforikus viszonyba lehet őket helyezni? Valaki látott már egy "olcsót", ami úgy tűnt, mintha járna? Az első blogbejegyzésünkben már utaltunk arra, hogy az embodied kognitív nyelvészet szerint a tapasztalt jelenségek jelentése azon alapul, ahogyan az emberi test funkcionál a világban. Vizsgáljuk meg az Auchan szlogenjének jelentését ebből a szempontból, azaz primer testi tapasztalásaink alapján!

Testünkkel tapasztalunk járást, és van tapasztalatunk a földről is, illetve a földön járásról. A szlogent így testi tapasztalatainkból kiindulva úgy tudjuk megérteni, hogy elképzeljük azt a szituációt, amikor belépünk az Auchan egyik áruházába, ahol is sok kis árcímkét látunk kis lábacskákon a földön járkálni. Noha ez a látvány eléggé abszurd lenne, a mondatot testi tapasztalataink alapján el lehetne így is képzelni, sőt elvileg meg is lehetne érteni. Mégis, a padlón csellengő árak látványa inkább döbbenetet vált ki belőlünk, mint megértést, holott ebben a mondatban tényleg az hangzik el, hogy az árak járnak a földön, tehát ezen igazából nem is kellene meglepődnünk.

A döbbenet oka az "ár" szó, hiszen az Ár egy absztrakt fogalom, aminek nincs fizikai kiterjedése. Senki sem látott még például egy piros, hosszúkás, szőrös, szemüveges árat utazni a buszon. Ám az "ár" szót mégis úgy tekintjük, mint fizikai létezőt, ami képes járni. Ennek a képességnek az alapja az Ár = Élőlény kognitív metafora. Ugyanis a gazdasággal kapcsolatos kognitív metaforáink forrástartománya gyakran a növényekkel és az állatokkal kapcsolatos emberi tapasztalat. Amikor azt mondjuk, hogy "a gazdaság ágazatai", akkor elménk a Gazdaság elvont fogalmát, mint növényt képezi le, melynek növekedésében elágazásokat (ágakat) figyelhetünk meg, vagy a "megnyirbálták a költségvetést" kifejezésben a növények metszésének, vágásának tapasztalata képezi a költségvetés absztrakt fogalmának jelentésbeli alapját. A "gazdaság szárnyal" kifejezés esetében elménk a gazdaságot madárként képezi le és a szárnyalás, ill. magasság tapasztalatából tudjuk, hogy a gazdaság intenzitása nő. Ha mindezt figyelembe vesszük, akkor a szlogen megértéséhez is közelebb kell kerülnünk a kognitív nyelvészet elméletei szerint.

A mondat jelentésének értelmezésében tehát ott tartunk, hogy az árakat – mint más absztrakt fogalmakat is – képesek vagyunk mozgó élőlényként kezelni. De ugyanúgy felmerül a kérdés: attól még, hogy elménk az árakat állatként kezeli, miből értjük meg azt, hogy az Auchan árucikkei olcsóbbak, vagy legalábbis nem olyan drágák, mint azok, amik más szupermarketekben kaphatók.

A mondat megértéséhez alapvető köze van a magassággal kapcsolatos tapasztalatainknak és a mennyiséggel kapcsolatos tapasztalatainknak is. A megértés kulcsa a Több = Fent primer metafora, ami nem más, mint a vertikális orientáció neurális tapasztalatának elemi (még csecsemőkorban kialakult, aztán a szocializáció által tovább erősített) összekapcsolódása a mennyiség neurális tapasztalatával, egy bizonyos módon. Így bizonyos tapasztalataink gyakori ismétlődésével a "több" a "fent"-hez, a "kevesebb" pedig a "lent"-hez kötődik test-elménken és e neurális kötés maga a primer metafora.

A megértés tapasztalati alapjai olyan együtt járó, ismétlődő jelenségek, mint amikor kevés tejet öntünk egy pohárba és azt tapasztaljuk, hogy a folyadék szintje alacsonyabb, ha pedig többet, akkor magasabb, vagy amikor több építőkockát rakunk egymásra, magasabb lesz a torony stb. Ennek megfelelően az árak szoktak magasak lenni, illetőleg alacsonyak, ahogyan képesek elszállni, azaz magasan lenni, és zuhanni is, vagyis alacsonyan lenni. Amikor az árak magasak, tudjuk, hogy a termék többe kerül, amikor alacsonyak, akkor pedig tudjuk, hogy kevesebbe – vagyis aktiválódik a vertikális orientáció és a mennyiség neurális összekötöttsége által kialakult primer metafora. Ez a kulcsa a "Nálunk az árak a földön járnak" mondat jelentésének is. Emiatt értjük meg rögtön, anélkül, hogy ez a mondat egy percig is tudatosulna, hogy az Auchan nem olyan drága, hiszen az árak nincsenek elszállva, hanem a földön, tehát alacsonyan vannak, azaz kevesebbet kell fizetnünk a termékekért.

Az árak a földön nem szaladnak, rohannak, sietnek, hanem járnak. Ha valami a földön a járás tempójában mozog, akkor az elérhető számunkra. A szlogen jelentésében tehát a járással kapcsolatos testi tapasztalásaink szerint az is benne van, hogy az Auchan árai, ezzel pedig termékei elérhetőek számunkra.

A vizsgált kifejezés magában hordoz egy másik értelmezési réteget is, mely szintén egy absztrakt jelenséget formáz meg testi tapasztalataink alapján. A gazdasággal kapcsolatos metaforáinkon túl ugyanis az észhasználatot kifejező kognitív metaforák forrástartománya is gyakran az élőlényekkel kapcsolatban szerzett emberi tapasztalat. Az észhasználat egyik gyakori fogalmi metaforáját a "két lábban a földön állni" (vagy járni) mondatban szoktuk kifejezni, ami ebben a kontextusban azt jelenti, hogy aki két lábbal a földön jár, az racionálisan gondolkodik és cselekszik, míg aki "el van szállva", vagy "elrugaszkodott a földtől", az egyben a valóságtól rugaszkodott el (Föld/Talaj = Valóság), vagyis irracionális gondolkodó és cselekvő. A Józan Észhasználat = Földön Járás kognitív metafora alapja, az Ész = Élőlény metafora, hiszen az ész itt képes járni, akár egy élőlény. A szlogenben jelen lévő Ár = Élőlény kognitív metaforából mappingelhető az Elérhető Ár = Földön Járás és a Józan Észhasználat = Földön Járás metafora is. E két metafora jelentése hasonló testi tapasztalatokra (járás) épülő közös forrástartománya – egy másik metaforával élve – "áthallatszik" egymásba. Éppen ezért a "Nálunk az árak a földön járnak" mondat jelentésében benne van az is, hogy az Auchanban vásárolni ésszerű cselekedet, racionális döntés.

Egyszerűnek tűnik a "Nálunk az árak a földön járnak" tagline, de a nyelvtudomány és az agykutatás elég sok mindent el tud mondani róla. Ugyanakkor a kognitív tudományok elméleteit felhasználó módszerekkel történő elemzés során gyakran kiderül, hogy  nyelvhasználatunk sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk, úgyhogy itt az ideje gondolkodásunkat "lehozni a földre".

 
Címkék: reklám
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

09

1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Bogár Reklámügynökség

Fő feladat: Az ügynökség elsődleges feladatának tekinti, hogy megbízóink piaci pozícióját folyamatos javítsa és növelje, kreativitásunk,...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis