London túl van a tavaszi divatheteken, amelyek során idén is számtalan fiatal nő vonult fel szédítő cipőkben.
London túl van a tavaszi divatheteken, amelyek során idén is számtalan fiatal nő vonult fel szédítő cipőkben, a modellügynökségek előtt pedig ismét sok jelölt várakozott azzal a reménnyel - bár csekély eséllyel -, hogy egyszer ő lehet a következő Kate Moss. A manökenkarrier ugyanis általában rövid ideig tart, rosszul fizetik, és jóval kevésbé csillogó, mint azt az álmodozók feltételezik. Viszont újdonság, hogy ebben a szakmában megjelentek a felsőfokú képzettséggel rendelkező, tanult fiatal nők.
Lily Cole, a Chanel és a Hermes vörös hajú modellje nemrég végzett a Cambridge-i Egyetemen, művészettörténeti diplomát szerzett. Edie Campbell, egy új brit sztár a londoni Courtauld Institute hallgatója, ugyanazon a szakon. Jacquetta Wheeler, egy másik brit modell a Burberry és Vivienne Westwood modelljeinek népszerűsítése mellett a foglyok jogainak védelmében kampányoló Reprieve alapítványnál jótékonysági munkát vállalt.
Az Edie Campbellt képviselő Natalie Hand, a londoni Viva modellügynökség munkatársa úgy látja, hogy az elmúlt évtized "nagyon fiatal és igen látványos modelljei után feltűntek az ambiciózusabb fiatal nők".
"Ma olyan modellekre van igény, akik intelligensek és tanultak, kifinomodott a modoruk" - húzza alá Catherine Sotler, a Tatler társasági- és divatmagazin volt kiadója a The Economist brit magazinnak adott nyilatkozatában.
Rengeteg idő és pénz ment veszendőbe!
Ez új jelenség, hiszen az elmúlt évek legismertebb manökenjei gyakran szegénysorból indultak. Twiggy, az 1960-s évek sztárja munkáscsaládban született, Kate Moss pedig egy bárban dolgozott.
A nagy divatházak és a vezető fényképészek azonban mára belefáradtak abba, hogy a nagyon fiatal, akár 15 éves lányokat emeljenek ki a semmiből a sztárvilág hirtelen reflektorfényébe. Túl gyakran fordult elő, hogy ezek a modellek több órás késéssel vagy éppen bedrogozva érkezzenek a fotózásra, így rengeteg idő és pénz ment veszendőbe. A divatházak úgy vélik, hogy a tanult modellek pontosak és lehet rájuk számítani.
A manökenbiznisz irányzataira mindazonáltal a globális gazdaság is rányomja bélyegét. Az 1960-as évektől az 1990-es évtizedig az amerikai lányok uralták a szektort. A legmenőbb szupermodellek, mint Cindy Crawford és Christy Turlington, amerikaiak voltak, akiknek az önbizalma ugyanolyan töretlen volt, mint országuké. Kisujjukat sem mozdították 10 ezer dollárnál kevesebbért.
Más ágazatokhoz hasonlóan egy maroknyi sztár keresete a csillagokig nőtt. A szerződéseket mindmáig titok övezi, de megbízható források szerint egy topmodell egyszeri filmezése 75 ezer dollárral kezdődhet, és egy világméretű reklámkampány esetén akár a másfél milliót is elérheti.
A Forbes adatai szerint Gisele Bündchen, a zsiráflábú brazíliai modell, aki nemcsak egy globális fehérnemű márkanevet népszerűsít, hanem a Dior, a Versace és a Procter and Gamble kampányaiban is fontos szerepet töltött be, 2011-ben 45 millió dollárt keresett. Ez több, mint amennyit együtt mondhatott magáénak az utána következő 20 millió dolláros, Amerikát meghódító német Heidi Klum és a 14 millió dolláros, 1993-ban "heroin-sikk" arculatával ismertté vált Kate Moss brit modell. Az új brazil csillag, Adriana Lima 8 millió dolláros jövedelemmel, a holland Doutzen Kroes, aki korcsolyázónőként kezdte pályáját, pedig 6 millióval szerepel a toplistán - ők ketten együtt értek annyit, mint a brit csillag.
Túl sok az arc és túl kevés a kamera!
Ám a hirdetők is megtalálják a számításukat.
A Procter and Gamble a hírek szerint 40 százalékkal növelte samponjának forgalmát Brazíliában a Gisele Bündchenre alapozott reklámkampány nyomán. A sztárok további keresetre tesznek szert saját márkanevekkel (Elle Macpherson fehérnemű, Kate Moss rúzs). Heidi Klum a Project Runway tévés divattervező-vetélkedő zsűrijének a tagja.
A kevésbé ismert modellek tarifája viszont meredeken zuhant. A The Economist szerint ez részben a globalizáció következménye: a nemzetközi ügynökségek ma a feljövő országokban is keresik a tehetségeket. Az 1990-es években szláv tizenévesek egész seregét toborozták, ma a legdivatosabb vadászterület Brazília, ahonnan amazóniai testmagasságú, atlétikus felépítésű modelleket importálnak.
Ashley Mears amerikai szociológus A szépség beárazása címmel írt tanulmányt a modellkedés közgazdaságtanáról. Megítélése szerint az ágazat nőtt ugyan az elmúlt évtizedben, de az egyéni szerződések díjai csökkentek, mert túl sok az arc és túl kevés a kamera.
Zsugorodtak a tévés honoráriumok is, többek között azért, mert az új technológiák segítségével a nézők kiszűrhetik a reklámokat. Egy brit modell elmondta, hogy az elmúlt években a divatbemutatókon fizetett honoráriumok rendszeresen megfeleződtek, és sok manöken pályája jellemzően inkább két évad - egy naptári év - alatt ér véget, nem pedig évad alatt, mint korábban. A magasabb bérekért küzdő Model Alliance becslése alapján egy rendszeresen foglalkoztatott modell évi 27 ezer dollárt keres, a részidősek és a férfiak még kevesebbet. A legzsírosabb díj annak jár, aki olyan luxusmárka arca lehet, mint a Dior vagy a Burberry. Hogy erre bármi esélye lehessen, a modellnek előbb magazinképeket kell felmutatnia saját tervezője égisze alatt. Ez lehetővé teszi a magazinoknak, hogy még a címlapfotót is aprópénzzel fizessék ki.
Továbbra is éles határ választja el a luxustervezőknek dolgozó vezető modelleket a "katalógusmodellektől", akik gyakran kissé megtermettebbek és konvencionálisabban szépek. Ők konvencionális ruhákat mutatnak be, ami kevésbé látványos - de állandóbb a jövedelmük, és kisebb az esélye annak, hogy már húszas éveik vége előtt elküldjék őket a szakmából.
Az ügynökségek a modell díjának 20 százaléka mellett további 20 százalékot vesznek fel az ügyféltől, ennek ellenére nincsenek könnyű helyzetben. A pénzügyi válság óta az ügyfelek takarékossá váltak, az ügynökségeknek pedig olyan modelleket kell találniuk, akiknek arca megfelel a korszellemnek, amelyet a nagy márkák és szeszélyes művészeti igazgatóik alakítanak ki.
A divatipart már kiszámíthatatlansága is kemény üzletággá teszi.
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Cégnév: Adsafari Reklámszervező Kft.
Telefon: 06 30 292 0451
Fax: 06 1 226 11 45
E-mail: contact@adsafari.hu
Cím: MH-1221 Budapest,...
További információk