FaceBook blog.hu

Marketing - Reklám

Megtévesztő szlogenek - retailek pellengérre állítva

2012.05.30

Versenyjogi esetek sorozatunkban tanulságos gazdasági versenyhivatali döntéseket elemzünk, közérthetőbbé teszünk, mind a fogyasztók, mind a cégek okulásaként.

Sorozatunk első részében dr. Sziládi-Kovács Hajnalka ügyvéd két példa megvilágításában, a (jogi szempontból) rosszul megválasztott szlogenek hátrányairól, buktatóiról ír.

Megtévesztő szlogenek.

Nap, mint nap találkozunk a tévében, a rádióban, az interneten, vagy a nyomtatott sajtóban reklámszlogenekkel, amelyek lehetnek viccesek, frappánsak, kedvező árakat hangsúlyozva fogyasztásra buzdítók, emlékezetünkben megragadók és könnyen felejthetőek, de sok cég nem is gondol arra a szlogen kiválasztásánál, hogy egyéb – sokszor a kreativitást kordában tartó - követelményeknek is meg kell felelnie egy szlogennek.

Egyre gyakrabban hoz a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa elmarasztaló határozatokat olyan vállalkozásokkal szemben, melyek megtévesztő szlogenjeikkel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósítanak meg.

Két nagy élelmiszerforgalmazó cég esetét említeném meg itt példaként, annak érzékeltetéseként, hogy egy nem kellőképp átgondolt, elsősorban figyelemfelkeltés céljára hivatott szlogen bizony több milliós bírsággal is járhat.

2011-ben a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-vel szemben indult eljárás, melyben 10.000.000 Ft összegű bírság megfizetésére kötelezték a társaságot, mert a 2010. évi akciós kiadványaikban azt állították, hogy az üzleteikben „6 éve a legjobb árak!” kerülnek alkalmazásra, majd 2010. december 30. és 2011. január 05. között kiadott szórólapjaikon azt állították, hogy „2011-ben is a legjobb árakkal várjuk Önöket!”.

A Versenytanács bírságot kiszabó döntését arra alapította, hogy általános követelmény a fogyasztók felé a tisztesség követelménye, és az, hogy a vállalkozás magáról vagy áruinak lényeges tulajdonságairól adott tájékoztatása igaz és pontos legyen, ezzel nem hátrányt okozni a versenytársaknak.

          

A Lidl azzal védekezett, hogy a „6 éve a legjobb árak” szlogen kizárólag az üzletlánc saját üzleteiben kapható termékeire, és azon belül is a szórólapon meghirdetett termékekre vonatkoztatható, semmiképp sem hozható összefüggésbe a versenytársak termékeivel.
A Versenytanács nem fogadta el a Lidl érvelését, mert megítélése szerint a szlogen, illetve a reklámújságok semmilyen utalást nem tartalmaznak arra nézve, hogy az kizárólag a saját termékekre vonatkozna, sőt a szlogen kifejezetten azt közvetíti, hogy a vállalkozás árai folyamatosan a legkedvezőbbek a piacon. A határozat egyértelműen tisztességtelen reklámnak minősítette a Lidl fent említett szlogenjeit.

A bírság kiszabásánál egyébként súlyosító körülményként vette figyelembe a Versenytanács azt, hogy a reklámújságok közzététele több héten át folyt, mégpedig a karácsonyi és újévi időszakban, ami köztudottan a fogyasztók vásárlásai szempontjából nagy jelentőséggel bíró időszak. Továbbá a fogyasztók széles körét érte el ezzel a kommunikációval a társaság.

Az ügyben a Lidl bírósági felülvizsgálatot indított, melynek eredményét egyelőre még nem ismerjük.

Egy másik ügyben pedig az Aldi Magyarország Bt. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát azért állapították meg, mert 2010. január 01. és 2011. február 04. között a kereskedelmi kommunikációjában úgy alkalmazta a „magyar minőség” állítást, hogy az állítás valóságtartalmáról nem győződött meg. Ezért 15.000.000 Ft összegű bírságot szabtak ki jelen esetben.

Az Aldi nemzeti színekkel együtt „magyar minőség” állítással népszerűsített egyes általa forgalmazott termékeket óriásplakátokon, posztereken, napilapban megjelent rendszeres reklámokban, valamint a hetente megjelenő akciós reklámkiadványaiban.
Az eljárás alá vont védekezése szerint nincs jogszabályi előírás arra vonatkozóan, hogy mi tekinthető magyar terméknek, „magyar minőségnek”. A „magyar minőség” szlogen a magyarországi élelmiszer feldolgozás, illetve élelmiszer tartósítóipar által termelt, tradicionálisan jó és elismert minőségű termékekre utal, azt akarta kifejezni a szlogennel az Aldi, hogy a termék magyarországi termelőegységekből került ki. Az Aldi előadta, hogy alapvetően magyarnak tekint mindent, amit Magyarországon gyártanak. Azon esetben, ha a magyar az üzem, a cég, de jelentős részben külföldi az alapanyag, akkor nem használja a „magyar minőség” kifejezést. A Versenytanács azon kérdésére, miszerint az alapanyag esetében miként dönti el, hogy „magyar minőségről” van szó, azt válaszolta az eljárás alá vont cég, hogy szóban rákérdez a gyártótól.



A Versenytanács álláspontja szerint a szakmai gondosság követelményébe tartozik, hogy a „magyar minőség” jelölés alkalmazása egy előzetesen rögzített, következetesen alkalmazott követelményrendszer alapján történjen, mely az élelmiszerek esetében legalább a termék származási helyére, alapanyagainak eredetére figyelemmel van. A Versenytanács azt állapította meg az eljárás során, hogy az Aldi a „magyar minőség” megjelölést anélkül alkalmazta, hogy annak valóságtartalmáról meggyőződött volna, így magatartásával a szakmai gondosság követelményének nem tett eleget. A Versenytanács szerint pedig egy ilyen jellegű torzítás alkalmas arra, hogy a fogyasztók döntési lehetőségét rontsa.



A Versenytanács a bírság kiszabásánál súlyosító tényezőként vette figyelembe azt, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatásáért már korábban, 2009-ben az Aldi felelősségét megállapította, valamint a kereskedelmi kommunikáció időben elhúzódó, és több száz terméket érintő volta a fogyasztók igen széles körét érte el.
Az ügyben az Aldi is bírósági felülvizsgálatot indított, melynek eredményét még egyelőre szintén nem ismerjük.

Fenti két nagy cég példája jól mutatja, hogy nem elég egy figyelemfelkeltő, jól kitalált, fogyasztásra buzdító szlogen, hanem a kreativitás mellett bizony kerülni kell egyrészt a versenytársak termékeivel való összehasonlításokat, másrészt a termék eredet megjelölése tekintetében körültekintően, bizonyíthatóan kell eljárni.


dr. Sziládi-Kovács Hajnalka

info@sziladi-kovacs.hu



(forrás: http://www.gvh.hu/gvh/alpha?do=2&pg=10&m20_act=1&st=1
Vj.-12/2011/17. számú és Vj-8/2011/20. számú esetek)
Képek: aldi.hu, lidl.hu
 
 
Címkék: reklámjog
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

11

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Art-is Kreatív Ügynökség

Tevékenység: A cég az ATL és BTL területen nyújt hatékony megoldásokat, a grafikai tervezéstől a médiastratégia kidolgozásáig. Ezen felül:...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis