FaceBook blog.hu

Marketing - Reklám

Mikulás legendák a világ minden tájáról

2012.12.05

A tradíció, hogy december hónap folyamán a gyerekek ajándékokat kapnak, többé-kevésbé a világ minden táján létezik és él, de a karakter, a figura, aki az ajándékot hozza, bizony országonként eltérő lehet.

Igaz ugyan, hogy az amerikai Santa Claus világszerte ismert, elismert és várva várt jelenség, mégis számos ország mellette vagy olykor helyette a saját karácsonyi karakterét várja és ünnepli. Alábbiakban összegyűjtöttünk néhány igazán furcsa Karácsonyi legendákat. De mielőtt rátérnénk a hitvány gnómokra, a barátságos boszorkányokra, a kecskékre, vagy akár a számunkra oly hátborzongató lényekre, nézzünk kicsit utána ennek a Mikulás-legendának és oszlassunk el néhány félreértést.

Szent Miklós legenda

Sokan nem is tudjuk már, honnan ered az ősszakállú, kedves, mackós Mikulás legendája. Felnőtt fejjel már csak arra emlékszünk, gyerekként milyen érzés volt várni rá, éjjelente megpróbálni meglesni majd reggel örömmel felfedezni, hogy mit tett az éj leple alatt az olyan nagy gonddal kifényesített csizmánkba. Most lehull a lepel az ősi Mikulás legendáról…

A piros palástban ajándékokat osztó Mikulás a katolikus vallású vidékeken Szent Miklósnak, a Lycia római provinciában fekvő Myra püspökének népies alakja. Miklós Krisztus után 245-ben Kis-Ázsiában, Patara városában született, egy gazdag család gyermekeként. Alig kezdte el az iskolát, mikor Patara városában nagy járvány tört ki, és árvaságra jutott. Így a szüleitől örökölt hatalmas vagyonával érsek nagybátyjához Patara város kolostorába költözött. Gyermekévei alatt megszerette a kolostori életet, így nem volt kérdés számára milyen hivatás felé vegye az irányt, iskoláinak befejeztével a papi reverendát választotta. Myra városában, bár abban az időben Anatólia fővárosa volt, a püspöki kar elanyagiasodott, és korrumpálódott – így a püspöki székben rendszeresen váltogatták egymást a jelöltek. 270-ben érkezett el az idő, amikor a püspöki tisztért való versengésben már nem tudtak megegyezni, és négynapi vádaskodás, és ön-jelelölések után, valamint egy főpapi látomás hatására a püspöki kar úgy határozatot, hogy a véletlenre, a sorsra bízza a püspöki szék sorsát, és az lesz Myra városának püspöke, aki felszentelt papként elsőnek lépi át a városkaput. Ekkor érkezett meg a Jeruzsálemi zarándokútról hazafelé tartó Miklós pap. Azonnal, mint főméltóságot fogadták a városkapuban, és vezették a püspöki kar elé, ahol rögtön püspökké választották. 52 évig volt püspök. Évek alatt a szeretete, a gyerekekkel, emberekkel való törődése miatt annyira megszerették, hogy nem csak püspökként, de egyenesen égi vezetőként tekintettek rá. Vagyonát a gyerekek és az emberek megsegítésére fordította. Egyszerű emberként élt a nép között, miközben tanított és szeretetet hirdetett.

A Mikulás-ünnep idővel egyre inkább elszakadt Szent Miklós alakjától, a tömegkultúra átalakította a keresztény legendát és az ünnep elvilágiasodott, és elüzletiesedett. Ügyes marketingesek megszüntették a Mikulás évközi morális felelősséget hangsúlyozó, bírói szerepét, eltüntették mellőle a büntetést szimbolizáló krampuszokat. Az édesség- és játékipar mellett ma már egész sor termék használja alakját reklámfiguraként (pl.: LG, Nike, Gilette, Decathlon, Dulux, Marlboro, Coca-Cola, stb.).

Tévhit azonban, hogy a Mikulás kövérkés, jókedvű, piros ruhás megjelenését a Coca-Cola találta volna ki. A jó kedélyű, mackós, nagy puttonyt cipelő, piros-fehér ruhás Mikulás képe már jó néhány évvel azelőtt kialakult, hogy Sundblom megrajzolta volna első Coca-Cola reklámját.

  • Az emberi Mikulás figurája először 1841-ben tűnt fel, amikor egy philadelphiai kereskedő, J.W. Parkinson felbérelt egy férfit, hogy jelmezben másszon fel boltja kéményére.
  • Később, 1863-ban a Harper’s Weekly egyik karikaturistája, Thomas Nast kialakította saját Mikulás-képét, vidám bajszokat rajzolva a tetőtől talpig bundába öltöztetett nagyszakállúnak. Bár Nast rajzaiból nem derül ki, hogy a Mikulás valójában mekkora (manóméretű és emberszabású rajzok egyaránt megtalálhatóak munkái közt), 1881-es rajza igen közel áll napjaink ábrázolásához.
  • A XIX. század végére már kezdett többé-kevésbé közismertté válni a Mikulás figurája, bár ekkor még egyaránt előfordultak kicsi és nagyméretű figurák is. Öltözéke jellemzően bunda volt, illetve piros, kék, zöld vagy lila ruházat.
  • Egy Louis Prang nevű bostoni nyomdász, az amerikai karácsonyi üdvözlőlapok atyja 1885-ben kiadott egy képeslapot, amelyen piros ruhában ábrázolja a Mikulást. A túlsúlyos, piros öltözetet viselő öregúr figurája innentől kezdett igazán széles körben elterjedni
  • Az 1930-as évek elején a növekvő Coca-Cola Company arra kereste a választ, hogy télvíz idején hogyan lendíthetnék fel az ilyenkor hagyományosan pangó üdítőpiacot. Felbéreltek egy tehetséges reklámgrafikust, Haddon Sundblomot, akinek a nevéhez fűződnek a Mikulást a Coca-Colával összekapcsoló képek. E reklámok visszatérő elemei lettek a Coca-Cola marketingjének, és segítettek felpörgetni a téli eladásokat – nem beszélve arról, hogy erősítették a termék ismertségét a gyermekek körében. E kampány nagyban hozzájárult annak a legendának a kialakulásához, miszerint a Coca-Cola találta ki a modern – és piros - Mikulás képét

A Mikulással kapcsolatos elképzelések is megváltoztak a globalizáció hatására: míg a két világháború között a Mikulás a mennyben élt, a gyerekeket az égből figyelte, segítői pedig manók, angyalok vagy éppen krampuszok voltak, addig a mai gyermekeknek mesélt legenda szerint a Lappföldön élő Mikulás évente egyszer felszerszámozza rénszarvasait, akik sebes vágtával felrepítik az ajándékokkal roskadásig megrakott szánkóját a felhők közé, hogy minden gyerekhez időben – egy éjszaka leforgása alatt - eljussanak a várva várt ajándékok.

Hát ez lenne a Mikulás-legendája. Most, hogy eloszlattunk minden tévhitet Mikulás-témakörben, jöhetnek azok a legendák, amelyeket mi itt Magyarországon, a nagymértékben amerikanizálódott kultúránkban talán kevésbé ismerünk.

Yule Lads - Izland

A Yule fiúk - avagy a 13 csíntalan lényből álló banda, akik elsősorban játékos természetükről híresek - vették át az izlandi kultúrkörben az általunk ismert Mikulás szerepét. Első megjelenésük a harmincas évek elejére tehető, amikor egy izlandi író rövid vers keretében ecsetelte a lények nélkülözhetetlen szerepét a karácsonyi szezonban. A Yule fiúk feje azonban nem csak a csínytevéseken jár, a Mikuláshoz hasonlóan ők is hoznak ajándékot a jó gyerekeknek, míg a kevésbé jók burgonyát kapnak kifényesített cipőcskéjükbe.

Tomte – Skandinávia

A Tomte legenda olyan országokban fedezhető fel, mint Norvégia, Finnország vagy éppen Skandinávia. Kezdetekben úgy gondolták, hogy ezek a kis gnóm karakterek a családi farmokra ügyeltek. Őket kedves lényként tartották ugyan számon, de ha megverték őket, kijöttek béketűrésükből és tréfát űztek bántalmazójukkal. Később – a kereszténység növekvő hatásának köszönhetően – Tomte figurája elválaszthatatlan része lett a karácsonyi időszaknak.

A modern Tomte figurák a mai napig számos dologban különböznek az általunk ismert nagyszakállútól. Tomte filigrán alkatú, és bár szánon közlekedik, ő nem repül. Viszont ajándékot tőle is kapnak a jó gyerekek, a tradíciókhoz híven a család egy tagja minden évben magára ölti a figura jellegzetes öltözetét és személyesen adja át az ajándékokat a kicsiknek.

La Befana – Olaszország

Befene boszorkány karakterében ugyan hasonlít a Mikuláshoz, megjelenésében azonban merőben eltérő, hiszen ő egy boszorkány szerű lény. A Halloween boszorkákhoz hasonlóan Befene boszorkány alakja is vén, aki fekete fejkendőjével lovagolja meg a seprűnyelét, miközben kezében tartja az ajándékokat,valamint a rossz gyerekeknek szenet - rejtő zsákot. A boszokrát az a legenda zengi körül, hogy nem szeret emberek, gyerekek előtt mutatkozi, ha a gyerekek meglátják őt, seprűnyelével rájuk hasít – biztos egy élelmes szülő találhatta ezt ki annak érdekében, hogy amíg az ajándékokat rendezgeti, csemetéit biztosan az ágyukban tudja.

Hát mindezek után én kimondottan örülök annak, hogy nekünk nagyszakállú, kedves, mosolygós Mikulásunk van, még ha olykor fekete krampuszok is veszik őt körül.

Ha mindez nem lett volna elég, és, tudni szeretnénk, hogy más országban hogyan nevezik ezt a kedves jótékonyon öregembert - az ahány nyelvet beszélünk, annyi embert érünk elvet szem előtt tartva - a mellékelt link (http://www.myuniversalfacts.com/2006/11/names-for-santa-claus-around-world.html) segítségével utána járhatunk.


Szabó-Princz Orsolya
(reklámipar / Marketing iDolls)

 
Címkék: reklám, ünnep
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

10

1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Gelbert Ecoprint

Valódi, 100%-ban alkoholmentes nyomtatási technológiát vezettünk be, drasztikusan csökkentve ezzel az ózonképződésben szerepet játszó illékony...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis