A tradíció, hogy december hónap folyamán a gyerekek ajándékokat kapnak, többé-kevésbé a világ minden táján létezik és él, de a karakter, a figura, aki az ajándékot hozza, bizony országonként eltérő lehet.
Igaz ugyan, hogy az amerikai Santa Claus világszerte ismert, elismert és várva várt jelenség, mégis számos ország mellette vagy olykor helyette a saját karácsonyi karakterét várja és ünnepli. Alábbiakban összegyűjtöttünk néhány igazán furcsa Karácsonyi legendákat. De mielőtt rátérnénk a hitvány gnómokra, a barátságos boszorkányokra, a kecskékre, vagy akár a számunkra oly hátborzongató lényekre, nézzünk kicsit utána ennek a Mikulás-legendának és oszlassunk el néhány félreértést.
Szent Miklós legenda
Sokan nem is tudjuk már, honnan ered az ősszakállú, kedves, mackós Mikulás legendája. Felnőtt fejjel már csak arra emlékszünk, gyerekként milyen érzés volt várni rá, éjjelente megpróbálni meglesni majd reggel örömmel felfedezni, hogy mit tett az éj leple alatt az olyan nagy gonddal kifényesített csizmánkba. Most lehull a lepel az ősi Mikulás legendáról…
A piros palástban ajándékokat osztó Mikulás a katolikus vallású vidékeken Szent Miklósnak, a Lycia római provinciában fekvő Myra püspökének népies alakja. Miklós Krisztus után 245-ben Kis-Ázsiában, Patara városában született, egy gazdag család gyermekeként. Alig kezdte el az iskolát, mikor Patara városában nagy járvány tört ki, és árvaságra jutott. Így a szüleitől örökölt hatalmas vagyonával érsek nagybátyjához Patara város kolostorába költözött. Gyermekévei alatt megszerette a kolostori életet, így nem volt kérdés számára milyen hivatás felé vegye az irányt, iskoláinak befejeztével a papi reverendát választotta. Myra városában, bár abban az időben Anatólia fővárosa volt, a püspöki kar elanyagiasodott, és korrumpálódott – így a püspöki székben rendszeresen váltogatták egymást a jelöltek. 270-ben érkezett el az idő, amikor a püspöki tisztért való versengésben már nem tudtak megegyezni, és négynapi vádaskodás, és ön-jelelölések után, valamint egy főpapi látomás hatására a püspöki kar úgy határozatot, hogy a véletlenre, a sorsra bízza a püspöki szék sorsát, és az lesz Myra városának püspöke, aki felszentelt papként elsőnek lépi át a városkaput. Ekkor érkezett meg a Jeruzsálemi zarándokútról hazafelé tartó Miklós pap. Azonnal, mint főméltóságot fogadták a városkapuban, és vezették a püspöki kar elé, ahol rögtön püspökké választották. 52 évig volt püspök. Évek alatt a szeretete, a gyerekekkel, emberekkel való törődése miatt annyira megszerették, hogy nem csak püspökként, de egyenesen égi vezetőként tekintettek rá. Vagyonát a gyerekek és az emberek megsegítésére fordította. Egyszerű emberként élt a nép között, miközben tanított és szeretetet hirdetett.
A Mikulás-ünnep idővel egyre inkább elszakadt Szent Miklós alakjától, a tömegkultúra átalakította a keresztény legendát és az ünnep elvilágiasodott, és elüzletiesedett. Ügyes marketingesek megszüntették a Mikulás évközi morális felelősséget hangsúlyozó, bírói szerepét, eltüntették mellőle a büntetést szimbolizáló krampuszokat. Az édesség- és játékipar mellett ma már egész sor termék használja alakját reklámfiguraként (pl.: LG, Nike, Gilette, Decathlon, Dulux, Marlboro, Coca-Cola, stb.).
Tévhit azonban, hogy a Mikulás kövérkés, jókedvű, piros ruhás megjelenését a Coca-Cola találta volna ki. A jó kedélyű, mackós, nagy puttonyt cipelő, piros-fehér ruhás Mikulás képe már jó néhány évvel azelőtt kialakult, hogy Sundblom megrajzolta volna első Coca-Cola reklámját.
A Mikulással kapcsolatos elképzelések is megváltoztak a globalizáció hatására: míg a két világháború között a Mikulás a mennyben élt, a gyerekeket az égből figyelte, segítői pedig manók, angyalok vagy éppen krampuszok voltak, addig a mai gyermekeknek mesélt legenda szerint a Lappföldön élő Mikulás évente egyszer felszerszámozza rénszarvasait, akik sebes vágtával felrepítik az ajándékokkal roskadásig megrakott szánkóját a felhők közé, hogy minden gyerekhez időben – egy éjszaka leforgása alatt - eljussanak a várva várt ajándékok.
Hát ez lenne a Mikulás-legendája. Most, hogy eloszlattunk minden tévhitet Mikulás-témakörben, jöhetnek azok a legendák, amelyeket mi itt Magyarországon, a nagymértékben amerikanizálódott kultúránkban talán kevésbé ismerünk.
Yule Lads - Izland
A Yule fiúk - avagy a 13 csíntalan lényből álló banda, akik elsősorban játékos természetükről híresek - vették át az izlandi kultúrkörben az általunk ismert Mikulás szerepét. Első megjelenésük a harmincas évek elejére tehető, amikor egy izlandi író rövid vers keretében ecsetelte a lények nélkülözhetetlen szerepét a karácsonyi szezonban. A Yule fiúk feje azonban nem csak a csínytevéseken jár, a Mikuláshoz hasonlóan ők is hoznak ajándékot a jó gyerekeknek, míg a kevésbé jók burgonyát kapnak kifényesített cipőcskéjükbe.
Tomte – Skandinávia
A Tomte legenda olyan országokban fedezhető fel, mint Norvégia, Finnország vagy éppen Skandinávia. Kezdetekben úgy gondolták, hogy ezek a kis gnóm karakterek a családi farmokra ügyeltek. Őket kedves lényként tartották ugyan számon, de ha megverték őket, kijöttek béketűrésükből és tréfát űztek bántalmazójukkal. Később – a kereszténység növekvő hatásának köszönhetően – Tomte figurája elválaszthatatlan része lett a karácsonyi időszaknak.
A modern Tomte figurák a mai napig számos dologban különböznek az általunk ismert nagyszakállútól. Tomte filigrán alkatú, és bár szánon közlekedik, ő nem repül. Viszont ajándékot tőle is kapnak a jó gyerekek, a tradíciókhoz híven a család egy tagja minden évben magára ölti a figura jellegzetes öltözetét és személyesen adja át az ajándékokat a kicsiknek.
La Befana – Olaszország
Befene boszorkány karakterében ugyan hasonlít a Mikuláshoz, megjelenésében azonban merőben eltérő, hiszen ő egy boszorkány szerű lény. A Halloween boszorkákhoz hasonlóan Befene boszorkány alakja is vén, aki fekete fejkendőjével lovagolja meg a seprűnyelét, miközben kezében tartja az ajándékokat,valamint a rossz gyerekeknek szenet - rejtő zsákot. A boszokrát az a legenda zengi körül, hogy nem szeret emberek, gyerekek előtt mutatkozi, ha a gyerekek meglátják őt, seprűnyelével rájuk hasít – biztos egy élelmes szülő találhatta ezt ki annak érdekében, hogy amíg az ajándékokat rendezgeti, csemetéit biztosan az ágyukban tudja.
Hát mindezek után én kimondottan örülök annak, hogy nekünk nagyszakállú, kedves, mosolygós Mikulásunk van, még ha olykor fekete krampuszok is veszik őt körül.
Ha mindez nem lett volna elég, és, tudni szeretnénk, hogy más országban hogyan nevezik ezt a kedves jótékonyon öregembert - az ahány nyelvet beszélünk, annyi embert érünk elvet szem előtt tartva - a mellékelt link (http://www.myuniversalfacts.com/2006/11/names-for-santa-claus-around-world.html) segítségével utána járhatunk.
Szabó-Princz Orsolya
(reklámipar / Marketing iDolls)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Vállalkozásunk azzal a céllal jött létre, hogy a rendezvények teljes skáláját felölelve, szakmai tapasztalattal, a megfelelő partnerekkel...
További információk