Legyen szó akár HORECA, akár FMCG, akár turisztikai termékről, abban talán mind egyet értünk, hogy a reklámozás ma már elkerülhetetlen. Azt tudjuk, hogy reklámozni kell, de azt nem feltétlenül, hogy hogyan…
Női marketingesként, és női rovatvezetőként elsősorban az foglalkoztat, hogy a nő, a női szerepek és azok változása hogyan köszönnek vissza a reklámokban, hirdetésekben.
Észrevettétek már, hogy azok a reklámok, amelyek kifejezetten nőknek szólnak mindig sokkal… hogy is fogalmazzak silányabbak, mind hangulatukat, mind képvilágukat, mind mondandójukat tekintve, mint a férfiaknak szántak? Utánaolvastunk, neves szakemberek véleményei között mazsoláztunk mire összeállt bennünk egy kép, mi is lehet ennek az oka. Íme, a végeredmény.
Kutattuk az okát, hogy vajon a női célcsoportnak szánt reklámoknak miért nem olyan a szellemisége, miért nincs bennük annyi szikra, mint mondjuk egy sör vagy üdítőital reklámban?! Kiderült, hogy a téma nem csak minket foglalkoztat. Jane Talcot – a Young & Rubicam New York reklámügynökség kreatív igazgatója – már a ’90-es évek végén kereste erre a kérdésre a választ, így szervesen részt vett egy program, az Advertising Women of New York, kialakításában. A program indulásakor az elsődleges cél az volt, hogy megjutalmazzák azokat a reklámokat, amelyben az intelligens, tisztelettudó és éleslátó női kép jelenik meg, és megbüntessék a nőket megalázó, ízléstelen módon ábrázoló alkotásokat. A szervezet, ma már több mint 1 500 dinamikus és befolyásos női tagot számlál és katalizátoraként szolgál a női haladásnak a kommunikációs mezőnyben.
Talán a szervezet munkája is hozzájárult ahhoz, hogy a hirdetők egyre inkább főbevásárlóként kezelik a nőket – hiszen jól tudjuk, hogy a legtöbb háztartásban a nők a vásárlás döntéshozók legyen szó fogyasztási cikkről, elektronikai termékről vagy akár divatról - és ennek megfelelően célozzák meg őket reklámjaikkal is. Így hát a marketinges szakember rájöttek, hogy a nők megkerülhetetlenné váltak, a vállalatok többé már nem engedhetik meg maguknak, hogy az értékesítésben figyelmen kívül hagyják a „női faktort”.
Mi a különbség nő és férfi között a reklámok szempontjából?
A nők olyan aspektusokra is felfigyelnek, amelyek felett a férfi többségű marketing és kommunikációs döntéshozók sokszor elsiklanak, és amelyeket a férfi reklámfogyasztók lényegtelennek vélnek. Ráadásul a fogyasztók, főleg a női réteg egyre őszintébbet, komolyabbat, többet várnak a reklámoktól.
Az asszonyos, hétköznapibb külsejű, takarításban és egészségmegóvásban jeleskedő feleségek és édesanyák valamint a termék mellett emblémaként megjelenő darázsderekú szex istennők kettőssége kezd feloldódni. Hiszen ha egy nő, tegyük fel egy vállalkozó, karrierista, dolgozó nő nem tud azonosulni a látottakkal, tudat alatt megkérdőjelezi, hogy vajon tényleg neki szól-e, őt célozta-e meg az adott reklám.
Talán jó példa erre az brit Asda szupermarket lánc idei reklámfilmje, amely mind a férfiak, mind a nők körében nagy felháborodást keltet. A reklámfilm a Karácsonyt megelőz készülődést dolgozza fel egy percben. Ez idő alatt a családfőt lusta, mihaszna férfiként, míg a családanyát szupernőként ábrázolja, aki férfiakat megszégyenítő vehemenciával és állóképességgel mégis maximálisan nőies külsővel készül az ünnepre, bevásárol, gyereket nevel, süt, főz, fát állít… És, hogy mindezzel mi a baj? Pusztán annyi, hogy sem az átlag férfi, sem az átlag nő nem tud azonosulni a felvázolt karakterekkel. De ha kicsit tovább megyünk tudható, hogy a nagyon öntudatos, nagyon karakán női szerepek még mindig visszaüthetnek a férfi nézők szemében - de a nők sem mindig értékelik.
A fenti példa is jól mutatja, hogy a reklámszakembereknek egyre inkább oda kell figyelnie a női vásárlókra, az általuk képviselt attitűdre és bizony jártasságot kell szerezniük a női lélek kiismerésében. Úgy tűnik, hogy manapság már a vásárlók neme sokkal inkább meghatározó tényezője a világlátásnak, mint a kor, a jövedelem vagy éppen a társadalmi hovatartozás.
Sas István minderről úgy vélekedik, hogy ahhoz, hogy hatásos legyen egy reklám, vagy akár egy termék, át kell gondolni, kinek is ajánljuk azt? Egy nőben is többféle ember és vágy él: egy, amilyen valójában, egy, amilyennek ő látja magát, amilyennek szeretné látni magát és ahogyan mások látják. Így hát el kell dönteni, melyikőjükhöz szeretne szólni a kreatív szakember.
A legfontosabb különbség - nő és férfi, mint fogyasztó között is - a nők megfelelni vágyási kényszere. A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint – amely a nők értékrendjét vette górcső alá - az önbecsülés csak a 9. helyen áll, megelőzi azt a család védelmének, biztonságának óhaja, a jókedv, az anyagi biztonság, a tisztesség, a lelkiség, a bűnözők megbüntetésének vágya, a hitelesség és a barátság is.
Jól látható, hogy változik a világ, változunk mi nők is, egyre hangsúlyosabb szerepet kapunk mind otthonunkban (vásárlási döntéshozó), mind munkahelyünkön (a dolgozó nő), amely változás mellett a reklámkészítőknek sem szabad szó és tettek nélkül elmennie, ha sikere reklámokat szeretnének gyártani. Munkára fel!
Szabó-Princz Orsolya
(reklámipar / Marketing iDolls)
Forrás: origo.hu, hvg.hu, babybooz.com
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Internetes poszter áruház
Cégnév: CCG Fotóstúdió Kft.
Cím: 1088 Budapest, Szentkirályi u 49.
Telefon: 06 30 952 6947
E-mail:...
További információk