Ne gondoljuk, hogy a fogyasztói kultúra kivirágzása előtt még nem volt számottevő reklám például a 20. század elején. Erre kiváló példát nyújt a kor legjelentősebb irodalmi folyóirata, a Nyugat is.
Régebbi korokban a legfőbb hirdetési lehetőséget az utcai plakátok, majd a folyóirat-kultúra előretörésével a különböző lapokban való megjelenés jelentette. Az 1908-ban útjára induló Nyugat kiváló lehetőséget nyújtott erre.
A folyóiratnak eleinte még nagyobb szüksége volt az anyagi támogatásra, ugyanis a szerkesztőség és a nyomda fenntartása, az írók fizetése és a számok terjesztése igen költséges feladat volt. Ám a Nyugatot akkoriban rendkívül újító és modern jellege miatt egyre nagyobb érdeklődés övezte a műveltebb polgári réteg felől, ezért a hirdetőknek is kitűnő helyet jelenthetett a reklámra. Emellett az újságokban és magazinokban való hirdetések a századelőn még meglehetősen olcsónak bizonyultak, így ezek megjelenéséből mindkét oldal kellőképpen profitálhatott.
A Nyugat legfőbb olvasóinak az iskolázott, művelődni vágyó lányok, nők és asszonyok bizonyultak. Ebből kiindulva a hirdetők jelentősen nagy százaléka valamilyen szépészeti, ruházkodási és háztartással kapcsolatos vállalkozások és kereskedők voltak. Ők általában óriási haszonélvezői lehettek ezeknek a hirdetéseknek, ugyanis a korabeli polgári kisasszonyokra ugyanaz volt jellemző, mint a mai hölgyekre: szeretnek ruhára költeni, általában többet, mint amennyit megengedhetnének maguknak. Ezen kívül még nagy százalékban találhatunk szórakozási lehetőségeket, könyveket és különböző szolgáltatásokat népszerűsítő reklámokat is.
A Nyugatban még nagyon gyakori volt az önreklám is. A lap szerkesztői az anyagi alap megteremtése érdekében egy füzetsorozat kiadásába kezdtek. Így létrejött a Nyugat Könyvtár, melynek darabjait (például Babits Mihály verseskötetét) az újságban hirdették kimondottan nagy felületen.
A megjelent reklámok nagyjából kétharmada népszerűsített márkákat, és csupán a maradék egyharmad egy-egy konkrét üzletet. Ezeknek a hirdetéseknek a nagy része inkább szöveges jellegű volt, a képekkel ellátottak valószínűleg drágábbak voltak, ám ezekből is felfedezhető számos darab. Érdekes megfigyelni, hogy milyen fordulatokkal próbálták a vevőket magukhoz csábítani a hirdetők. Különös tendencia volt, hogy akkoriban a külföldi eredetre való hivatkozás legalább annyira vonzó erejűnek számított, mint a hazai ipar támogatása. A megcélzott csoport általában a középosztály volt, ezért gyakran nagy hangsúlyt fektettek a mérsékelt árakra. Továbbá a reklámokban azt is feltüntették, hogy igény esetén ingyenes katalógust küldenek az árakról leendő vásárlóiknak. Ez tulajdonképpen a mai prospektusok előde volt.
Reklámok tehát mindig is voltak, vannak és lesznek. Igaz, hogy más formában és minőségben, de a hirdetések már a 20. század hajnalán is rendkívül nagy számban voltak jelen, különösképpen a folyóiratok hasábjain. Ebből a sorból pedig olyan nívós irodalmi lapok sem maradhattak ki, mint a Nyugat.
Szili Eszter
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Ötleteken dolgozunk, amik elválasztják a BRAND-et a zsúfolt tömegektől. Ötleteken, amik a fogyasztók számára értékessé teszik a...
További információk