A Reklámipar cikksorozata Papp-Váry Árpádtól, A BKF Marketing Intézetének vezetőjétől.
„They don’t buy facts” azaz „Nem vesznek tényeket” hangzik a gyakran emlegetett mondás. Persze ez inkább csak arra utal, hogy a jó reklám az érzelmekre hat. A legtöbb ember ugyanis emocionális, legfeljebb (vásárlási) döntései után racionális magyarázatot keres.
„A racionális érvek a reklámban ma már csak arra valók, hogy igazolják az emocionális döntések helyességét.” – írja Marc Gobé „Emotional branding” című könyvében.
De legyünk őszinték: ez korábban is így volt. „Ahhoz, hogy egy termék sikeres legyen, két dologra van szükség: működjön kifogástalanul, és hasson az emberi lélek legrejtettebb zugaiban megbúvó érzelmekre” – mutatott rá Ernest Dichter az 1950-es években. „Ne cipőt akarjon eladni! Adja el az elbűvölő lábat!” – tanácsolta.
Ugyanez idő tájt jelentette ki Henry Huff: „Az üzletkötő és a reklámszakember feladata egyaránt az, hogy kiemelje a termékét a közhelyek állóvizéből, és áthelyezze az álomvilág birodalmába. Nem lakóházakat adunk el, hanem otthonokat. Nem cipőt adunk el, hanem kényelmet a lábnak. Nem kozmetikumokat adunk el, hanem a szépséget, amelyet ez a kozmetikum növel.”
Az egyik leghíresebb érzelmekre építő reklám az Evian ásványvízé volt. Ebben az Evianos üveg arra panaszkodott, hogy úgy látszik, a franciák elfordultak, már nem szeretik. Nyomatékul a koronadugó alól egy legördülő „könnycsepp” jelezte, hogy mennyire fáj ez neki. A hatás hihetetlen volt. Másnap a franciák felvásárolták a teljes készletet, amit a boltokban találtak. Racionális döntés? Nem. Érzelmi? Igen!
De nemcsak magának az ötletnek, hanem a színeknek, formáknak, szereplőknek, zenének, megfogalmazásoknak is mind az érzelmeinkre kell hatniuk. Nem véletlen, hogy a híres AIDA modellben is külön betűt kapott az érzelem: a D a desire, vagyis a vágy. Sőt, az érzelmeknek ma már annyira kiemelt szerepe van, hogy ezt fókuszba állító marketingkönyvek jelennek meg. A legismertebb talán a „Lovemarks – Jövő a márkák után” (2004 és 2006), ahol a szeretetmárka fogalmát vezeti be a szerző Kevin Roberts.
Mások azzal érvelnek, hogy emiatt az IQ mellett legalább olyan fontos az EQ, vagyis az érzelmi intelligencia a reklámkészítésben. De már ugyanezt tanácsolta Horatius római költő is az íróknak: ahhoz, hogy megríkassák a közönségüket, először nekik kell sírniuk.
Papp-Váry Árpád Dr.
A BKF Marketing Intézetének vezetője
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Az ügynökség elsődleges feladatának tekinti, hogy megbízóink piaci pozícióját folyamatos javítsa és növelje, kreativitásunk,...
További információk