Régi téma már ez, de most mégis előkerült a legutolsó ReklámKlub kapcsán gerilla és online témában. Ott akkor egyértelműen (?) elutasítottuk az Extreme Silver marketing koncepcióját, de simogassuk a témát még néhány percig.
Adott ugyebár egy felemás gerilla megoldás, amelyről annak idején sokat beszéltünk, nem csak a kommunikációval foglalkozók, hanem mindenki, aki Facebookozik (megj.:A lájk után a következő állomás vajon a „fészbukol” lesz?). Trópusi vírusként terjedt az indián neves alkalmazás, persze ki ne kattintana rá, egy-egy unalmas, esős szerda délutánt emigyen’ feldobva. Jött is utána a hidegzuhany, amikor kiderült, egy ékszer webshop áll a kampány mögött, szépen lehurrogva az egész kócerájt. A vádak nem változtak sem akkor, sem a legutóbbi ReklámKlubban, ahol workshopunk témája szorosan kapcsolódott az alább feszegetett témához. Felépítettek egy hatalmas, milliós bázist a Facebookon, és nem tudtak vele mit kezdeni.
Nehezen ismerhető el valóban a hatékonysága annak, hogy indiánul gömbvillámnak hívnak, akkor veszek is egy karikagyűrűt!? De. Mert mindig van egy de, és itt főként de. Mi lehetett a brief-ben? Az egyszerűség kedvéért hívjuk briefnek azt a néhány gondolatsort, amit célként vizionáltak a cégben. Építsünk egy hatalmas adatbázist? Check. Akikre rá lehet sózni aztán mindenféle remek ajánlatot? Check. Közel egymilló – jelenleg 956.259 – emberből ki kell esnie néhány figurának, aki neten vesz jegygyűrűt. A módszer tehát vitatható, és abszolút irreleváns a cég arculatával, mégis elérték, hogy egy ideig róluk beszélt a netes közönség. Gerilla.
Ennek már jóideje, a szakma szépen rájuk hagyta, csinálják csak. A like szám azonban egy dolog, a beszélnek róla egy másik. Fura, hogy erről nem is esett szó a Klubban, őszintén bevallom, nekem sem jutott eszembe, csak most, hogy azt is átfussam. Csak a miheztartás végett, a beszélnek róla mutató egy összesített szám, mindig egyhetes blokkokat értékelnek. A mutató az alábbi tevékenységekből áll össze: oldal lájkolás, poszt lájkolása, kommentelése, megosztása, rajongói posztok , válasz az eseményekre, felcímkézés fotón vagy éppen oldal ajánlás. Ebben a tekintetben tehát túl kell lépni az adatbázisépítésen, és tudni kell használni azt, be kell vonni az embereket, mert különben csak egy halom dísz lesz a polcon az a milliós tábor.
A nagy számok miatt érdemesebb arányokba gondolkodni. Közel 1,000,000 követőből, 109,411-en (2012-11-04-i adat)beszélnek az oldalról, több, mint a tizede. Ha megnézünk néhány népszerű hazai céget, oldalt, bármit, akkor ez összességében is szép teljesítmény. Példának okáért, a Tankcsapda zenekar rajongói bázisából nagyjából a 9,2%-a aktív, míg a Metropol napilapnál ugyenez a szám a mai napon 2,4%. Az Extreme Silver 11,4%-os eredménye tehát szépnek mondható. Az aktivitás növelésére, trendekben gondolkodva, az ’engagement’ növelésére való kísérletek persze vannak az Extreme Silver oldalán is. Sok megosztás, és sajnos rengeteg lényegtelen dolog kerül ki az oldalukra, de ennek egy része szépen húzza be az embereket, teljességgel megszokott, hogy egy-egy ajánlatot 1-2,000 –ren lájkolnak, és osztanak meg akár több százan is. Ez már csak azért is jó mutató, mert néhány konkurens ékszeres oldal hasonló számai meg sem közelítik a fentieket.
Reklámipar workshop előadónkra, Vaszary Ádámra utalnék vissza egy kicsit: "tehát rendben, ez szép, de hol van a pénz?" Igen, a számok valóban hatásosak, de ebből mennyi a potenciális vásárló? És mennyi az unatkozó 40-es anyuka? Mert hatalmas adatbázis ide vagy oda,minden marketing eszköz a pénzről szól, ahhoz pedig át kell mennie az üzenetnek. Ehhez már jóval komplexebb marketing stratégia kellene, és nem utolsó sorban egy teljes munkaidős social media manager az oldalra, mert lenne tennivaló bőven.
Na de mit tanulhatunk mi ebből az egészből? A vírusmarketing hatékonyságát, és azt, hogy önmagában a nagy adatbázis semmire sem jó, ha az nem releváns emberek csoportja. Ne utasítsunk el egy gerilla kampányt pusztán azért, mert puritánnak tűnik, vagy teljességgel használhatatlannak. Mert minden viszonyítás kérdése, és nem tudjuk pontosan, mit akart a cég tulajdonosa. Ugyanis ha csak az volt a briefben, hogy nagy FB rajongótábort akarunk, a többit mi intézzük, akkor kérem az ügynökség megtette a magáét. Most pedig, tessék, intézzétek el a többit…
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Az ügynökség elsődleges feladatának tekinti, hogy megbízóink piaci pozícióját folyamatos javítsa és növelje, kreativitásunk,...
További információk