Gasztroforradalom. De mit is jelent ez valójában? Végeztünk egy kutatást, érdekes erdemények születtek!
Végy egy mérleget. Az egyik serpenyőben olyan kifejezések vannak, mint a „goulash, paprikasch, langosch” vagy a „puszta, paprika, Piroska”, míg a másik serpenyőben olyanok, mint „gasztroforradalom”, „új-magyar konyha”, „szezonalitás”, „regionalitás” - vajon melyik irányba billen el a mérleg nyelve?
Az elmúlt néhány évben minden érzékszervünkkel érezhetjük, hogy valamilyen változás indult meg a magyar vendéglátás világában. Michelin-csillag(ok), gasztrofesztiválok, gasztroblogok, gomba módra szaporodó új éttermek/bisztrók, és sok új étel, ízkombináció, régi-új magyar fogás.
De mi is ez a változás… Gasztroforradalom?!
A gasztroforradalom egy olyan folyamat, amely az ország gasztronómiai kultúrájának a megújulását célozza. Igen! Ez a folyamat elindult, ezt nem vitathatjuk, hiszen ebben élünk…
A gasztroforradalom kezdete 2009-re tehető, mivel ekkor jelent meg a gasztroforradalom egyik legfőbb „okmányaként” nyilvántartott az „Új magyar konyha 7+2 pontja” dokumentum, melyet a Magyar Gasztronómiai Egyesület fogalmazott meg. Ez a kiáltvány olyan alapelveket tartalmaz, mint a kézművesség (a gasztronómiával kapcsolatos kézműves szakmák népszerűsítése), a regionalitás (az alapanyagok a szűk környezetből való beszerzése) vagy a szezonalitás (az évszakok megjelenítése a tányéron).
A gasztroforradalom első kézzelfogható eredménye a Costes 2010-ben elnyert Michelin-csillaga volt, ami egyben Magyarország első Michelin-csillagát is jelentette, ezt tetézte 2011-ben az Onyx étterem Michelin-csillaga, ami már igazán a magyar konyha elismerése volt, hiszen az Onyx az új-magyar konyha vonalát képviseli. Az már csak hab a tortán, hogy 2012-ben mindkét étterem megőrizte a maga csillagát.
Új éttermek, új bisztrók (mert az most trendi…), új minősítő rendszerek, új díjak, új ételek, új ízek, csak egy a régi, az ízlésünk… Vagy mégsem?
Végeztünk egy kutatást azzal kapcsolatban, hogy milyen a magyar konyha megítélése, mi fogyasztók, a gasztroforradalom idején vagy épp annak hatására milyennek látjuk a magyar konyhát?
A magyar konyháról, a magyar ételekről olyan kifejezések jutnak eszünkbe, mint a paprikás, hagyományos, nehéz. Ezzel enyhén, de megbillent a képzeletbeli mérlegünk a hagyományos magyar konyha irányába…
Viszont érezzük, hogy valami azért nem teljesen kerek a történetben, mivel…
• a válaszadók 56 %-a szerint a magyar konyhának jellegzetességeit megőrizve meg kell újulnia (a mérleg ezzel visszabillent az egyensúlyi állapotba). Azaz nem tengeri herkentyűkre vágyunk, hanem egy egészségesebb, modernebb, könnyebb, kevésbé paprikás magyar konyhára
• mindazok ellenére, hogy a válaszadók több mint 81 %-a még így, kicsit (nagyon) paprikásan is, de szereti a magyar konyhát.
Szerettük, szeretjük, de szeretni is fogjuk jelen formájában?
• a válasz az, hogy nem, mivel a kutatásunkban résztvevők 63 %-a véli úgy, hogy a magyar gasztronómia megújulás előtt áll
• mindössze a kitöltők 16 %-a szerint marad változatlan a magyar konyha.
Az eredményből élesen látszik, hogy a válaszadók sokkal inkább a magyar konyha megújulását várják és remélik. Azonban természetesen voltak olyan kitöltők is, akik ennél sokkal borúsabban látják a konyhakultúránk jövőjét.
• a válaszadók 13 %-a ítéli úgy, hogy a magyar konyha lassan elveszíti jelentőségét a nemzetközi éttermek, valamint gyorséttermi láncok mellett
• 8 % szerint a gasztronómia jelenleg divatos téma, de ez nemsokára lecseng…
Akkor összegezzünk. Szeretjük a magyar konyhát, de várjuk, hogy megújuljon. Újuljon meg, de azért őrizze meg a jellegzetességeit. Szeretjük-szeretjük, de olyan negatív jelzők jutnak róla az eszünkbe, mint a paprikás vagy a nehéz…
Nehéz igazságot tenni! Érezzük, hogy változik a magyar gasztronómia, azonban mégis bennünk vannak még a már réges-régen berögzült sztereotípiák. Az azonban biztos, hogy vágyunk egy újfajta magyar konyhakultúrára és, hogy milyen legyen az?
Ez a MI válaszunk, azaz receptünk rá:
„Vegyél egy országot, amely épp a gasztronómiai megújulás szélén áll, adj hozzá hagyományokat, keverj bele érdeklődő fogyasztókat, fűszerezd kézműves termékekkel, öntsd fel egy kevés magyar borral, végül alaposan forgasd össze a divattal – hiszen divat a magyar!” – Ez az új magyar gasztronómia receptje (szerintünk…)!
Princz Viktória
(reklámipar / Marketing iDolls)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Ötleteken dolgozunk, amik elválasztják a BRAND-et a zsúfolt tömegektől. Ötleteken, amik a fogyasztók számára értékessé teszik a...
További információk