FaceBook blog.hu

Marketing - Horeca / Turizmus

Vomberg Frigyes a foodstylist - Művészet és gasztronómia 2. rész

2013.01.21

Vomberg Frigyes neve a vendéglátás szakmában ismert: szakács, főzőtanfolyamok rendszeres oktatója, tanácsadó és foodstylist – munkájával többek között Stahl Judit szakácskönyveiben is találkozhattunk.

A foodstylingról, annak szép és kevésbé szép oldalairól, valamint a magyar gasztronómia jelenlegi helyzetéről beszélgettünk, egy igaz meg nem alkuvó, az ételek szépségében és egyszerűségében hívő, fölösleges csicsabicsát mellőző szakáccsal. Mert Vomberg Frigyes szakács! Ízig-vérig szakács!

Princz Viktória: Mióta foglalkozol foodstylinggal és hogyan/miért kötöttél ki itt? Mi az, amit a legjobban szeretsz a szakmádban?

Vomberg Frigyes: Az ételfotózást 1994-ben kezdtem el. Ebben az évben rendeltek először anyagot, amiért számlát is állítottam ki. Nem sejtettem, hogy ez ilyen meghatározó lesz az életemben, csupán egy másodállásnak, egy jó bulinak tartottam, amibe lassan belesodródtam, némi kényszer hatására is. Eleinte nem szorultam rá, hogy elgondolkozzam, mi lenne, ha a fotózásokból élnék, és nem ástam bele magam ebbe a szakmába, mert én szakácsnak éreztem magam, és azt hiszem a mai napig is így gondolom. Ha ebből a szemszögből nézem a dolgot, akkor nem vagyok jó foodstylist, mert szakács fejjel gondolkozom, szemlélem a dolgokat, és próbálom megvalósítani a megrendeléseket. Hát ez nem sikerül mindig felhőtlenül.
Úgy hiszem nekem nem ez a szakmám, (szakács maradtam) csak a megélhetésem, ezért egyre kevesebb dolgot szeretek benne. Nehezen viselem a hozzá nem értő fontoskodó, felelősséget nem vállaló, dönteni nem képes, fizetni nem akaró ügyfeleket, megbízókat.


Vomberg Frigyes



PV: Kik a megbízóid? Kiknek, milyen célra dolgozol? Hol találkozhattunk már a munkáiddal?

VF: A megbízóim reklám ügynökségek, kivitelező cégek, és nem ritkán ezek kizárásával, maga a terméket előállító cég.
Így a megbízóim igen széles körből kerülnek ki. Készítettem már macska eledelt is, de kértek ételeket egy energiával foglalkozó cég számára is. Tehát nem lehet tudni mikor, ki akar ételfotókat, filmet forgatni. És nem tudom, mikor jövök én a képbe. Viszont vannak cégek, akiknek nem dolgozom, nem vagyok hajlandó elviselni a hülyeségüket, és a modorukat. Azt hiszem, ezt nem engedhetném meg, mert a pénz világában ez piacvesztést jelent. Igen ám, de engem nem a pénz csinált! Hát ilyen mentalitással nehézkes mozogni a reklám szakmában, tisztában vagyok vele, de én szakács maradtam.
A munkáimmal főzős újságokban, reklámokban, csomagolásokon, recept füzetekben, könyvekben lehet találkozni. Sokszor névtelenül vagyok jelen, mert kifizetve a terméket többé nem tartozik hozzám, nekem nincs jogdíjam, én az ételt készítem, nem én fotózom.

PV: Hogyan képzeljük el a munkádat?


VF: A munkám gyakran meghatározhatatlan helyszíneken, nagyon nomád, rossz körülmények között zajlik. Akkor érzem jól magam, ha otthon fotózhatok, mert akkor mindenem megvan, és működik, nem kell aggódnom, hogy nem kapok asztalt dolgozni, vagy lefagyok munka közben.
A forgatásokkor hazánkban eléggé mellőzve kezelnek minket, nem értik meg hogy egy kis nyeklő-nyakló kempingasztalon, rossz hűtővel nem lehet normálisan dolgozni. Ha a produkció külföldi foodstylist munkáját veszi igénybe, akkor annak ki van fényezve mindene, nem kívánhat lehetetlent. Persze lehet, hogy jobban, szebben dolgozik, nem kicsit drágábban, de az is lehet, hogy azért kell külföldi munkatársat hozni, mert más nem vállalja el! Ezt mindenki tegye abba a skatulyába, amibe akarja. Szerencsére nekem is volt részem külföldi produkciókban részt vennem itthon is, és külföldön is, Érezhetően más a hangnem, a hozzáállás, maga a stílus, teljesen más, már szinte élvezhető. Emberek mernek döntéseket hozni, és vállalják a véleményüket, sőt kikérik az én véleményemet is.
De azt hiszem mindenkinek nehézkes a munkája a maga területén, és mindenki szakmájának vannak szép részei is, tehát az enyém sem más, mint a többi, csak kevesebben művelik.

 
Gesztenyés zöldhagyma krémleves és Variáció körtére



PV: Hogyan lesznek az ételek olyan szépek, kívánatosak a képeken? Használsz mesterséges anyagokat? Az ételek ehetőek maradnak a fotózás után is?


VF: Az ételek maguktól szépek, csak az ember elrontja, rosszul áll hozzá, másképp akarja megjeleníteni, vagy csicsa-bicsát varázsol belőle. Tehát az egyszerűnek tűnő tiszta dolgok a szépek. A kamerának dolgozni nehéz, meg kell szokni a látásmódot. Mást lát, mint a szem, és azt, amit lát élesebb, részletesebb. Tehát alkalmazkodni kell a kereső ablakhoz, és nem kell egy tányéron minden tudásunkat megmutatni, mert akkor nagy zűrzavar a vége.
Én ritkán használok mesterséges anyagokat. Amiket használok, azok ehetőek, csak az adott anyag mennyisége, vagy oda nem illősége miatt nem biztos, hogy ízletes. Ezeket akkor használom, ha a megrendelő, nem elégedett a saját termékével, és nekem kell azt előállítani, vagy forgatások alkalmával nagy száradásnak, hőnek, várakozásnak van kitéve. Ebben az esetben kénytelen vagyok megoldani a feladatot, mert a látvány a fontos.
Normál esetekben az ételek kitűnően fogyaszthatók, nagy lakomákkal faljuk fel a végén, bár addigra hideg, és már nem a legoptimálisabb, de igazán ízletes. Nincs vegyszeres kezelés, hókusz - pókusz. Igyekszem olyan ételeket készíteni, amiket más is elkészíthet, és épp olyan ízletes szép lehet az ő étele is. Talán nekem nagyobb a rutinom. Van egy videó sorozat a neten ott szabad kezet kaptam a cégtől, ami nagyon ritka, és megtisztelő. Azokat az ételeket forgatás után azonnal megeszik a résztvevők, de jelent már meg ételhordó is, hogy ne vesszen semmi kárba. Így hitelesnek tartom, emberközelinek a munkát és a készterméket.

PV: Sokat hallani arról, hogy gasztroforradalom van Magyarországon, szerinted is így van? Ha igen, akkor ez mit jelent, miben nyilvánul meg? Szerinted mit jelent a gasztroforradalom?

VF: Ebben a kérdésben csak szakács mivoltomban tudok válaszolni.
Eleinte én is azt hittem, hogy forradalom, de az elhúzódása miatt, és az általános értékvesztés miatt, amiben társadalmunk él, inkább szemléletváltásnak nevezném.
Ez megkerülhetetlen tényező, és örömteli, hogy erősödik, fejlődik. Eleinte irtani akarták, szakmán belüliek voltak a legnagyobb ellenzői, mert nem értették, nem akartak tanulni, nem fogadták el, hogy rosszat tanultak eddig, és még azt a rosszat is elfelejtették.
Hajlamosak vagyunk az önámításra, hogy mi milyen jók vagyunk, milyen híresek, mennyire ügyes gyerekek, csak lehet, ezt máshol nem veszik észre! Mindenben más a hibás, nekünk semmi felelősségünk! Ebben a gondolkodásban élni nem előre mutató! Szerencsére mindig vannak józan, sokat látott emberek, és ha ezek csoportba tömörülnek, megerősödnek, nő a holdudvaruk, elindul valami. Hát így indult el a másképp gondolkodás, így erősödött a szellem, köszönhetően Molnár B. Tamásnak, aki bevágta az álló vízbe a fél téglát és irtóztató hullámokat gerjesztett. Elindult egy új generáció, aki rengeteget képezte magát, olvasott, kísérletezett, vagy tapasztalatokkal tért haza. Szóval megjelentek a jó szakácsok, és megjelentek a szakácsok, mint étterem tulajdonosok is. Innen kezdve nem volt megállás, mert a piacon is van kereslet, vannak igényes vendégek, akik nem egy hatalmas adag zsíros pörkölttel, mellé két enyhén száraz kenyérrel akarnak jóllakni, hanem kevesebb mennyiségű, de minőségben jobb ételeket szeretnének. Megjelentek a termelők is, akik ezt az árut meg tudják termelni, és nem mennyiségben gondolkodnak, hanem minőségben. Hát akkor meg is mondtam szerintem mit jelent a gasztroforradalom, és az is érthető, hogy miért harcolunk még most is. Ezt nehéz elfogadni sok embernek, mert másban nőtt fel, mást tanult és másképp szocializálódott. Azt sem szabad elfelejteni, hogy jelenleg minőségi éhezés van! Elszomorítóan nagy az árérzékenység, kevés jut megélhetésre, és ez sajnos nem erősíti a pozícióinkat.


Lazac fehérrépa lepényen



PV: Gasztroforradalom ide vagy oda, az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a magyar vendéglátásban. Te, mint foodstylist milyen változásokat vettél észre? Gondolok itt a tálalásra, az ételek textúrájára, állagára, az alapanyagokra, stb.


VF: A munkámat tekintve nem vettem észre semmit. A cégek felénél maradi emberek a megbízók, máshol húszon éves elvarázsoltak, akiknek fogalmuk sincs mit kéne tenni, mi az előre, csak a megbízó szerepében tetszelegnek.
A cégeknél félévente cserélődnek ezek a fiatalok, meg sem értik, hogy mivel foglalkoznak, vagy semmibe veszik a fogyasztót, vagy a silány terméket lakkozzák.
De szerencsére itt is vannak előre mutató építkező, értéket képviselő cégek, igaz ezek vannak kevesebben, viszont élmény velük együtt dolgozni.

PV: Szintén az elmúlt néhány évben észrevehetően több lett a szakácskönyv, a gasztro magazin, megnőtt az online kommunikáció szerepe, egyre több ételfotóval találkozunk. Ez a trend mennyire van hatással a munkádra?


VF: Ez nagyon jó, hogy fejlődünk, és több lehetőség van a gasztronómiával foglalkozni. Sokat segít a szemléletformálásban, fiatalos lendületet ad. A gasztronómia is olyan, mint a labdarúgás. Mindenki csinálja és mindenki ért hozzá!
A fotókat manapság telefonokkal is elkészítik, és egyből megy a netre. Hát ez a gyors kommunikáció. Igen, ez mind hatással van, háttérbe kerül a szerepem, és a fotós szerepe is, de talán pár év múlva ez még erősebbé válik. Tehát érdemes új állást néznem azt hiszem…

PV: Mi most a kedvenc? Mi számít „trendinek”? Alapanyag, tálalás, beállítás, díszítés, jöhet bármi…


VF: Erre nem tudok mit mondani. A megrendelő dönt. Ha próbálok modernebb lenni azt mondják, hogy erre nem fogékony a célközönség, és marad minden az eredeti elképzelés szerint. Én alkalmazott vagyok, akinek fizetnek, tehát a megrendelő igényeit kell kielégítenem, nem a sajátomat.

PV: Mi a kedvenc ételed, mint magánszemély és mi a kedvenc ételed/alapanyagod, mint foodstylist? Van olyan magyar étel, amitől, mint foodstylist már sikitófrászt kapsz (annyiszor találkoztál már vele, annyi újragondolást láttál már, stb.)? Miért?


VF: Nekem nincs kedvenc ételem. Mindet szeretek, ami jó. Élvezem az ételeket, az ízeket, szeretem, ha más főz, élvezem az apró részleteket, szóval szeretem a jót.
A kérdés másik részét tekintve, minden munka egy kihívás. Minden étel adott helyzetben más, és hiába szerepel sokszor valami, nem tudom, adott esetben mi látszik lényeginek, és mi nem. A termék dönt, és így az azonos ételek is más hangsúlyt kapnak. Minden munkában benne van a bukás lehetősége, bármilyen kis munka is legyen, ezért a lehetőségeimhez képest igyekszem, hogy alaposan felkészüljek, kevesebb esélyt adjak a váratlan eseményeknek. Márpedig mindig vannak váratlan események, de ezért hívnak, hogy ezeket megoldjam valahogy.
Mint szakács én nem ellenzem az újragondolásokat. Mindenki próbálkozzon, majd a vendégköre eldönti, hogy elfogadja azt, vagy sem. Vagy az ételt, vagy a vendégkört cseréli le, vagy elmegy más szakmába, ha nem tud megalkudni.
Hát így lettem foodstylist.


Princz Viktória
(reklámipar/MarketingiDolls)



Képek forrása: étel képek: Vomberg Frigyes, portré: Essencia főzőiskola Facebook oldala
 
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

11

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Cypress Nyomdai Szolgáltató Kft.

Cégünk a digitális technológiát alkalmazó nyomdák elsői közt, 2003 óta kíínál nyomdai szolgáltatásokat a piac különböző szegmensei számára...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. Bank bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis