Néhány év múlva, az üzleti iskolákban, főiskolákon talán tanítani fogják azt a metodikát,és módszert, ahogy a Samsung nem csak hogy beérte, de csúnyán le is hagyta a finn telefonos céget.
Pedig nem lehet azt mondani, hogy a Nokia ne lett volna erős márka még néhány évvel ezelőtt. Mégis, manapság egyre kevésbé vannak szem előtt. Miközben a Samsung abszolút versenyben van mind az Apple-lel, mind a többi gyártóval szemben, bizonyos számokban pedig piacvezető lett.
Amikor egy nagyobb lélegzetű esemény, mint például a Nokia hanyatlása, szépen elkezd ismertté válni a piac hasonszőrű szereplői számára, akkor csak kevesen vannak, akik esetleg kielemeznék a helyzetet. Nem olvasnak utána, illetve nem tartják fontosnak azt, hogy a kialakult helyzetből kellő mennyiségű tapasztalatot gyűjtsenek. Még akkor is, ha ők csak ártatlan szemlélődők, esetleg nevető harmadikak a szituációban. A Nokia-Samsung sztori pont olyan, amit érdemes átrágni.
Mi az, amit tehát tanulhatunk a koreai és a finn cég csatájából? Abból a csatából, amit a mi fejünkben vívott a két cég. Mitől lett olyan szép és fényesen csillogó a Samsung emblémája, mint a magyar kard? Na és hol esett térdre a Nokia?
Amiben a Samsung rettenetesen jó, az az emberi tényező figyelembe vétele. Az emberek ugyanis - éljenek bármilyen környezetben is – ugyanolyan jó dolgokra vágynak. Hiába tolongtak tehát az ajtóban a jobbnál jobb okostelefon prototípusok, hiába kavarta fel a piacot az iPhone. A finn cég makacsul ellenállt a mobil forradalomnak. Hitetlenek voltak, mint Robin Hood, nem volt egy látnok vezére a cégnek. Talán nem érezték meg kellő gyorsasággal a vér szagát. Azt a szagot, amit érezni lehetett az első iPhone bemutatóján; valami más, új és egyedi szagot.
Amíg tehát a Nokia egyszerűen csak tovább kapcsolta a TV-t az Apple reklámok láttán, addig a Samsung felismerte a lehetőséget, és minden erőforrását ebbe az új, akkor még gyerekcipőben járó szegmensbe injektálta.
Felismerték továbbá annak a két országnak a hatalmas vásárlóerejét, amiből egy jó nagy szeletett vágtak ki maguknak. India és Kína volt ez, a világ lakosságának közel harmada itt él. Gondoljunk csak bele, mekkora piacot jelent ez. Arról az iszonyatos technológiai fejlődésről már nem is ejtek most szót, amit e két keleti ország képvisel. A Nokia pedig még mindig csak a fejét vakargatta.
Ha az ember egy saját kategóriát hoz létre, az hatalmas előnyt jelenthet, ahogy Al Ries meg is fogalmazta azt a ”22 vastörvényben”. A hangsúly most mégis inkább a feltételes módon van. Mert sajnos akár túszul is ejthet ez a megkötés, mert tetszik vagy sem, az idő elmehet felettünk, ahogy ez a Nokiaval meg is történt. Mindemellett a cég nem volt elég flexibilis ahhoz, hogy a piaci elvárásokkal együtt ők is formálják az üzletpolitikájukat. Anno a ’Connecting People’ megteremtette a megbízható és markáns üzleti mobilok piacát.
A gond csak az, hogy a ’Connecting People’ szép lassan már nem tükrözte a modernebb fogyasztói szükségletet. A ’People’-ből szép lassan inkább 'content', tartalom lett. A képzeletbeli skálán elmozdultunk az emberektől távolodva, az egyedi, innovatív tartalmakig. Ami az okostelefonok létének alapját képezik. A második aranyszabály, amit a Nokia elrontott tehát, a túlságosan is széles, általános pozícionálás. A Nokia lemaradt egy körrel megint, a Samsung pedig szépen vette a lapot, mert nem megteremtette a saját piacát, hanem felült a mások által gerjesztett hullámra.
Végül a Samsung belátta, hogy a HR és a marketing bizony kéz a kézben jár. Mind a kettő alapvetően határozhatja meg a cégünk által elérhető eredményeket. Lee Kun-Hee, a Samsung vezérigazgatója olyan vállalati légkört teremtett, amelyben van létjogosultsága és helye minden egyes lángoló elmének. Továbbmegyek, egyenesen vadászik a fiatal, innovatív tehetségekre, amelyek ma már hátán viszik a dél-koreai céget. Tisztelik a rutint, és hatalmas összeget ölnek a tehetséggondozásba. Így integrálva a modern kapitalista üzletmodellt, és a keleti kultúrát.
Na és mit jelent számokban az, ha valaki képes a piaci változásokat lekövetni? Nos, a Samsung mára a koreai GDP 1/5-ét adja, teljes exportjának pedig 13%-át. Az pedig, még testvérek között is nagy pénz.
A sztori pedig folytatódik. A legújabb hírezések arról szólnak, hogy a Samsung talán fel is vásárolná a Nokia-t...
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Klasszikus reklámkampányok, online megoldások, gerilla és egyéb BTL kampányok kreatív tervezése, kivitelezése, design munkák,...
További információk