Kétségtelen, hogy napjaink egyik legerősebb márkája a James Bond brand. Idén ünnepli megfilmesítésének 50. születésnapját, talán itt az idő, hogy egy kicsit átnyálazzuk, honnan hova jutott el a 007-es ügynök.
Mert bár hajlamosak vagyunk elfelejteni, a nagy hang- és fényhatással, robbanással és persze vodka martinivel operáló filmek láttán, na és persze az eltelt 50 év miatt, de alapvetően mégis csak irodalom az egész. Ian Fleming 1953-ban alkotta meg a karaktert, számos regény és novella örökítette meg a brit kém nem mindennapi kalandjait, tehát majdnem 9 év telt el addigra, hogy a filmipar felismerte a karakterben rejlő lehetőségeket. Innentől pedig már nem kellett sok, hogy megjelenjenek az első fizetett hirdetések, termékelhelyezések.
Ahogy a karakter egyre népszerűbbé vált, egyre több komoly cég ismerte fel a lehetőséget, milyen remek sansz lenne az, ha az emberek az ő termékükkel azonosítanák James Bondot. Bond népszerű, egy bizonyos órát hord csuklóján, egy bizonyos italt iszik, ami a rajongóknál kellemesen csapódhat le. Valószínűleg ezzel indult minden, még valamikor 1962-ben, Sean Connery-vel, és a Dr-No-val. Az, hogy Omega órát hord Daniel Craig a Casino Royalban, inkább presztízskérdés az óra márka szempontjából, semmint potenciális reklámfelület.
Az ital egyébként egy sarkalatos pontja még a dolognak, mert a regényekben elsősorban whisky-t iszik, és nagyon erős dohányos, míg a filmekben a klasszikus vodka martini, rázva, nem keverve dominál, és idővel a cigaretta is eltűnik majd, de erről később.
A filmekben megjelenő termékkategóriák egy része folyamatosan változik a trendekkel, egy része viszont a már fent említett presztízs dolgot csinált az ügyből. Megint mások a hasonló márkakommunikációjuk révén könnyedén illesztik bele a történetet saját arculatukba, remek példa lenne a Heineken is ebben a tekintetben. Ha már a sörnél tartunk, nehezen akarta bevenni a rajongók gyomra azt, hogy a kifinomult brit 007-es sört iszik. Nem illett hozzá, nehezen ment a képzettársítás. Pedig ne felejtsük el, hogy már Timothy Dalton is sörözött, az pedig már jó régen volt. A Heineken fiatalosan elit kommunikációja szinte tökéletesen illik a Bond miliőbe, nem csoda hát, hogy ezt az ide SkyFall-ban is kihasználták. Nem csak termékelhelyezésben mutatkozik meg a sörmárka, hanem konkrét reklámfilmet is forgattak már, ez egyébként a hazai csatornákon is látható.
A cigaretta nagyon mostoha időket él át manapság, nem volt ez mindig így, de ha már eképpen alakult, akkor támogatjuk, rossz szokás, és csendes gyilkos, nincs mit tenni. Persze nem volt ez mindig ilyen egyértelmű, a sokak szerint az évszázad legjobb 10 éve, a 80-as évek például elképzelhetetlen lett volna gomolygó füstfelhő nélkül, a 60-as évek meg pláne( aki néz Mad Men-t, tudja miről beszélek). Csakhogy a dohánytermékekkel kapcsolatban a nemzetközi szabályozások nagyot szigorodtak. Így ami korábban simán működött, értem ez alatt a Lark cigaretta szipákolását, ma már elképzelhetetlen. Legalábbis az a része a dolognak, hogy kedvenc hősünk egy konkrét cigarettát szívna. Őszintén mondva, mivel fiatal gyerekek ezreinek példaképe a 007-es, bár nem elsősorban nekik készül a film, nem is szabadna dohányoznia. De azt hiszem ezekkel már nincs manapság gond, ha csak az adott film korrajzához elengedhetetlen,(The Boardwalk Empire, Magic City)akkor használják.
Ha van olyan része a filmes férfiasságnak, ami a pofonokon, és fegyvereken kívül fontos, az minden bizonnyal az autók. Talán a legalapvetőbb márkát meg sem kell említeni, mindenki egyből asszociál az Aston Martinra, de idővel a forgatókönyvírók is tovább léptek(némi mecénási nyomásra), megjelent a Renault, később a Ford is. Sőt, a Renault-val olyan jó kapcsolatot építettek ki, hogy a francia cég megengedte, hogy ripityára törjék az egyik modelljüket, egy Roger Moore féle moziban. Ez bár kis dolognak tűnik, sok gyártó tiltakozik ellene, hogy autóit darabokban seperjék össze egy forgalmas út padkáján. Vannak azonban olyan megoldások is, amelyek egyfajta mini reklámfilmnek értelmezhetőek. A Ford Mondeo-t vezető Daniel Craig fehér ingjében és napszemüvegében pont ideális leképeződése annak a vásárlónak, amit a Ford gyárában elképzeltek a marketingesek maguknak.
A brandrepublic egyébként készített egy remek kis listát, azokról az elfeledett márkákról, amelyek előfordultak a hosszú évtizedek alatt, aki tehát szeretne, itt guberálhat még hasznos infókat, sok kisebb product placement megoldás maradt ki, amelyek esetleg másnak még érdekesek lehetnek.
És mit tehetünk, mi a filmrajongók, akik néha szakmai szemmel is vizslatják a dolgokat? Várjuk a nagy napot, már kevesebb, mint két hét van hátra a premierig. Ha pedig már kezünkben a kukorica, és a hideg kóla(nevezzenek közhelyesnek, de ebből nem engedek), az önfeledt szórakozás mellett figyelgessünk oda a szakmai fogásokra is, még akkor is, ha csak egy vágókép erejéig villan fel az embléma.
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A ::progressive:: egy nemzetközileg is elismert, díjnyertes, okos, hazai reklámügynökség
MIBEN VAGYUNK JÓK?...
További információk