Biztosan mindenkinek eszébe jutna némi micimackós fejtörés után néhány olyan márkanév, amibe bele se gondolunk, hogy honnan származik. Pedig néhány termékkategóriát nem is a cégek találtak ki ügyes bajos marketingkommunikációval, hanem maga a fogyasztói bázis…
Néhány ezek közül egészen ismert, sokszor szembesülünk vele, hogy igen, csak jó dolog ez a vásárlásösztönzés, nézze meg az ember, milyen erős márkák épülnek itt egész gyorsan. Miről is jutott ez az egész az eszembe? Az alábbi rövid párbeszédet hallottam a minap, egy lakásberendezési eszközöket forgalmazó áruházban. - Szeretnénk egy pezsgőfürdőt. Rendben, és milyen Jakuzzit szeretne, uram? Nem, azt mondtam, hogy pezsgőfürdőt szeretnék, nem pedig Jakuzzit.
Na igen, mert a jakuzzi márka hosszú évek után eljutott arra a szintre, hogy már a teljes termékkategóriát értjük rajta, és ez a tény már sokszor azoknak sem ismert, akiknek azért illene. Mert még Budapesten is található néhány billboard, amin más márkájú pezsgőfürdőt Jakuzziként hirdetnek. Al Ries, és Jack Trout könyvében, a Marketing 22 Vastörvényében van egy passzus, az indulási vezérpozíció elve. Tehát jobb elsőnek lenni, mint jobbnak. Az eredetileg olasz, ’Jacuzzi’ márka olyannyira lett első a saját kategóriájában, amely hivatalosan „melegvizes pezsgődürdő”, hogy az emberek minden ilyen terméket ezzel azonosítanak.
Ha odamennék jóédesanyám háza elé egy új Mercedes Benz G55-össel, nagyon szépen, könnybe lábadt szemmel dícsérné meg az új Dzsipemet. De a magyar köznyelv minden terepjárót Dzsipként aposztrofál, holott az igazából „JEEP”, és egy konkrét autóra vonatkozik. De egyike volt az első nagyteljesítményű, főleg terepre készített négykerék-meghajtású autóknak, így a fenti alapelvet igazolva, kategóriát teremtett. Hasonlóan a Sony hordozható zenelejátszójához, a kazettás Walkman-hez. Amely a SONY egy konkrét sub-brandje volt, mégis anno számtalan ilyen szerkentyű volt, amelyre rá sem volt írva a szó, nem is volt Sony, mégsem volt képzavar az eladó és a vevő között. Azonnal tudta mindkettő, mit keressen a polcon és hol.
Sajnos még az öreg termosz szó is csak jövevény, méghozzá az angol Thermos-ból ered, amely szó szerint le sem fordítható, cégnév lévén. A Thermos LLC. egy 1904-ben alapított vállalat, amely az elsők között foglalkozott étel- és italhordó eszközök tervezésével, és gyártásával. Ma pedig már, bár meglehetősen képzavarosnak érezzük, de rengeteg termosz márka van. Hogy mi? Márkája van egy márkának? Ez a marketing ereje.
Kereshetnénk még száz példát, és ezek még csak a magyar vonatkozásúak, a magyar nyelv szépségeit tárja elénk, ki tudja hány angol példát találnánk, ha -Vágási Feri után szabadon- „beszállnánk az internetbe”. Nutella, amely mára minden mogyorókrém neve lett, legyen az akár bármelyik hazai hiper sajátmárkás terméke, HI-FI, amely igazából csak a szabvány neve volt, mégis csökevényesedett a szó, magára a médiaközpontra. A frigidaire-ről (fridzsiderről) pedig jobb, ha nem is ejtünk szót. Manapság minden háztartásban van egy, mág akkor is, ha az éppen Zanussi, ne tévesszen meg senkit.
A végére mégis egy echte magyar példát hoztam, bár az nem annyira a marketingtől lett olyan amilyen, hanem a cég monopol helyzetéből fakadóan, de azért aranyos. – Megyek kisfiam, hazafelé beugrom az ótépébe. Na de Te a K&H-nál vagy!? Jaj, hát nekem minden bank OTP lesz már…
A márkanevek nyelvünkbe ékelődése pedig nem áll meg, az újabb és újabb kütyük, bivalyerős márkák folyamatosan dolgoznak azon, hogy bizonyos termékkategória esetén, csak az Ő eszközük jusson eszünkbe. És végtére is, mi más kívánsága lehet még a marketinges kollégáknak...
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Cégnév: Adsafari Reklámszervező Kft.
Telefon: 06 30 292 0451
Fax: 06 1 226 11 45
E-mail: contact@adsafari.hu
Cím: MH-1221 Budapest,...
További információk