A mai felgyorsult, tabuk nélküli világunkhoz igazodó reklámok ösztönzik nyelvünk átalakulását is, hiszen lépést kell tartanunk a 21. század követelményeivel. Az iskolákban a gyerekek reklámdallamokat dúdolnak, a tanárok pedig lassan elsiklanak a szleng szavak felett a dolgozatokban.
Amiért igazán nagy felelősségről beszélhetünk a reklámok esetében, annak oka az, hogy nemcsak vásárlási szokásainkat befolyásolják, hanem nyelvhasználatunkat is. Vitathatatlanul nagy hatással vannak a köznyelv (át)alakulására, hiszen szinte már észrevétlenül folynak bele mindennapjainkba. A hirdetések megalkotói korábban talán még jobban ügyeltek a választékosságra, de mára már ez nem mondható el.
Fontosabbá vált a figyelemfelkeltés, a szenzáció és sok esetben az is, hogy minél inkább a fiatalság nyelvén szóljanak, és a szleng szavak használatával az üdeség illúzióját keltsék. Egyre inkább nő a hibás, nyelvtanilag helytelen reklámok száma. Ilyen például a sokak számára emlékezetes „Orrodat is tisztítsa” suksükölő orrspray reklám, illetve „A legcsokoládébb” vagy az „Újra megérkezett az új Tomi Sztár”. Ezekre nemes egyszerűséggel rásüthetnénk az „újszerű” bélyeget is, de azt nem vonhatjuk kétségbe, hogy az ilyen reklámok is felelősek lehetnek a hibás nyelvi formák terjesztéséért vagy esetleges elültetéséért. A helyzetet az utcákon hemzsegő hibás, nyelvérzékünket gyilkoló plakátok sem könnyítik meg:
Napjainkban nehéz a nyelvi elidegenedés ellen is küzdeni, hiszen nap mint nap felüti fejét nyelvünkben egy új, általában angolból beköltözött szó. A reklámok ezt erőszeretettel segítik is, gondoljunk csak az „I láb you – Mostantól járunk” reklámplakátra. Vagy megemlíthetjük a „HAJmeresztő showHAJ” samponreklámot is, amelyben a show szó már egyáltalán nem is mondható idegennek.
Ezek mellett még a tabutörés és a botránykeltés szintén kiváló eszköz lehet a reklámra és a figyelemfelkeltésre. Sokan élnek is ezzel, „véletlenül” el is hangzik néhány csúnya szó élőadásban, mindenki rögtön erről beszél, és már kész is a jó reklám. Az ilyen esetek jóvoltából ingerküszöbünk valahol az egekben jár, és már meg sem botránkozunk a hasonló hirdetéseken. Persze a végső elkeseredésre egyelőre még semmi ok, ezeken kívül rengeteg, nyelvi kreativitásunkról tanúbizonyságot adó reklám létezik még, amelyeknek aránya remélhetőleg csak nőni fog a jövőben.
Szili Eszter
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A Bee Display és Bee Production komplex szolgáltatásokat nyújtó reklámügynökség, reklámkivitelezői háttérel..
Cégnév: Bee Média Kft....
További információk