FaceBook blog.hu

Marketing - Márka

Pénzednek gyümölcse

2012.02.23

Elménk a ″gyümölcsöző kapcsolat″ kifejezésben az emberi kapcsolatot metaforikusan gyümölcstermő haszonnövényként értelmezi.

Ezek szerint az OTP GenerációDuó VITAL nevű termékének bankbetét része valószínűleg keserű, a biztosítás része pedig lehet savanyú vagy édes. Valószínűleg egy átlagos vitaminkészítmény-reklámnak néznénk az OTP GenerációDuó VITAL bankbetét és életbiztosítás plakátját, ha nem szerepelne rajta a bank logója és a pénzügyi szolgáltatásra vonatkozó szöveg. A bank-ügyfél kapcsolat gyümölcsét néhány szelet narancs és grapefruit - esetleg vérnarancs, bár annak sötétebb a színe - szimbolizálja, ráadásul a vitaminos asszociációt a VITAL fantázianév is tovább erősíti. (A VITAL elnevezés egyébként elég bizarr, lévén életbiztosításról van szó, ami mégiscsak az ügyfél betegségét, halálát, szenvedését feltételezi.)

A "gyümölcs" metaforikus jelentése "eredmény", mégpedig legtöbbször jó eredmény, egy folyamat végső és számunkra legkedvezőbb állapota. A Gyümölcs = Eredmény fogalmi metafora számos kifejezésben megjelenik, pl. "munkánk gyümölcse", "megérett a változásra", "érett kor", "szerelmük gyümölcse", stb. Bár e metafora képi ábrázolása elvileg bármi lehet, mégis egy reklámban a legkedvezőbb hatás elérésének érdekében célszerűbbnek tűnik a csendéletekből ismert gazdag gyümölcsöstálhoz nyúlni, ahol édes gyümölcsök sokfélesége uralkodik: szőlő, alma, körte, barack, stb. egymás hegyén-hátán. Az OTP plakátján vajon miért pont citrusfélék szerepelnek átvitt értelmű "gyümölcsként" és mit jelentenek? Ha ugyanis a "kedvező eredmény" fogalmát kívánjuk kifejezésre juttatni, a "gyümölcs" fogalmát célszerű elsőként is az "édes" fogalmával összekapcsolni, vagyis valami édes gyümölccsel ábrázolni. Az OTP plakáton azonban az egyik gyümölcs (grapefruit) keserű, a másik pedig kétesélyes: ha szerencsénk van a zöldségesnél, édes narancsot kapunk, ha nincs szerencsénk, savanyút.

Talán, azért esett a citrusfélékre a választás, mert a valóságosan is tél van, és a magyar ember ehhez jut hozzá viszonylag olcsón. A többi gyümölcs ilyenkor drága. (Lehetne még banán is, de annak üzenete már-már obszcén lenne.) Ez a válasz logikus és elfogadható, mégis okozhat némi zavart az elménkben, amikor megpróbáljuk összekapcsolnai a citrusfélék képét a "Gyümölcsöző kapcsolat" üzenettel. Ugyanis nem csak a Gyümölcs = Eredmény metafora dolgozik a reklámban (pontosabban elménkben), hanem az is, hogy milyen gyümölcsfajtát látunk. A citrusfélék révén a magyar ember számára a Tél is megjelenik, ami a gyümölccsel együtt szintén metaforikus jelentést kap: a hideg és a sötét évszak, amikor a természet alszik és mindenki visszahúzódik vackába, a "rossz/nehéz időszak" ekvivalense (vö. "rosszkedvünk tele"). Továbbá a narancs és a grapefruit fogalmi keretében benne van az is, hogy e gyümölcsök magas C vitamin tartalmuknál fogva a tél miatt legyengült immunrendszer támogatói.

Mindezek tükrében a reklám rejtett jelentését a "bank", ill. "pénzvilág/pénzügyek" fogalmi keretén belül a következőképp dekódolhatjuk: Tél (azaz vitaminhiányos időszak) = Válság ideje (azaz pénzhiányos időszak). Nincs rendes vitaminbevitel (azaz elég pénz), ezért gyengébb az immunrendszerünk (értsd: anyagi helyzetünk), amiért is elkél a vitaminkészítmény: az OTP kedvező kamatozású GenerációDuó VITAL szolgáltatása. A reklám olyan szimbólumokkal dolgozik, ami közvetlenül a testünkre hat – csakúgy, mint a gyógyszerreklámok. Mindezt erősíti az elmének az "anyagi helyzet" fogalmáról alkotott mentális képe. Az embodied irányzat kutatásai alapján ugyanis az "anyagi helyzet" fogalma tipikusan egy olyan gondolati konstrukció – számos más konstrukcióhoz hasonlóan -, amit elménk a test, mint komplex (és elemi tapasztalatok által jól ismert) szerveződés alapján alkot meg! Más szóval: a bevételeink és kiadásaink rendszerét az elme tudattalanul egy szervezetként, organizmusként értelmezi. Ahhoz, hogy végtagjaink mozogjanak, hogy szemünk lásson, fülünk halljon, stb., rendszeresen tápanyagokat kell bevinni a testbe. Ennek analógiája: ahhoz, hogy aktívan tudjunk élni, rendszeres bevételre van szükségünk, azaz Pénzügyi Bevétel = Tápanyag bevitel.

Van tehát egy üzenetünk, a "gyümölcsöző kapcsolat" ígérete, melynek metaforikusan inkább édesnek kell lennie, ám a narancs, a vérnarancs nem mindig édes, a grapefruit meg pláne nem. Viszont mindkét gyümölcsfajta a depis télben a legyengült immunrendszer támogatói. A plakát teljesen jól működne akkor, ha verbális üzenete is azt közvetítené, amit a citrusfélék fogalmi kerete és a gazdasággal kapcsolatos fogalmi metaforáink integrációja aktivál. Mert verbális üzenet nélkül a plakát képeinek jelentése lehetne ez is: a legyengült anyagi helyzet (szervezet) megerősítésére szedjünk OTP vitamint GenerációDuó Vital formájában. Erre az üzenetre lehetett volna verbálisan ráerősíteni. Azonban a plakáton szereplő "Egy igazán gyümölcsöző kapcsolat" mondat bezavar ennek a jelentésnek, mert a gyümölcsöző kapcsolatot inkább mézédes érett szőlővel kellene ábrázolni, mint naranccsal. Amikor például azt mondjuk, "savanyú a szőlő", az pont azt jelenti, hogy ez a kapcsolat nem édes, azaz nem gyümölcsöző, azaz nem eredményes. A "keserű" jelentését nem kell magyarázni, ahogyan a "lehet, hogy savanyú, lehet, hogy édes" jelentését sem.

Az OTP - az "egyet fizet, kettőt kap" logikáját idézve - két terméket kínál egy csomagban, miáltal is a kétféle gyümölcs analógiában áll a kétféle szolgáltatással: a bankbetétel és a biztosítással. És mivel balról jobb felé olvasunk, akaratlanul is a baloldalt látható grapefruit kerül analógiába a "bankbetét" fogalmával, a jobbra lévő narancs pedig a biztosításéval. Eszerint a bankbetét "keserű", a biztosítás pedig lehet "savanyú vagy édes". Társítás: válság van, a forint bármikor zuhanhat, sőt akár el is veszíthetjük a pénzünket, a biztosítók pedig – a közfelfogás szerint - ritkán fizetnek rendesen, olykor igen, olykor nem.

Mi egyébként a "gyümölcsöző kapcsolat"-ról először azt gondoltuk, hogy az ügyfél és az OTP között jön létre.  Aztán pedig azt gondoltuk, hogy a termék két komponense (bankbetét és biztosítás) közötti kapcsolatot jelenti, ami "gyümölcsözik", vagyis kedvező eredményre vezet.  De mi, számos potenciális ügyféllel szemben vettük a fáradságot és elolvastuk az apróbetűs részt, miszerint az OTP és a Groupama Garancia közötti kapcsolat tekinthető gyümölcsözőnek és az ügyfél az, aki elfogyaszthatja a neki feltálalt gyümölcsöt.

A reklám az ún. halott metaforák animációjának egy jó példája. Halott metaforáknak az átvitt értelmű köznapi kifejezéseinket nevezzük, megkülönböztetvén őket az irodalmi alkotásokat és a szónoki fogásokat díszítő "rendes" metaforáktól. Ha azonban ezeket animáljuk, azaz képi ábrázolással "felélesszük" és ezzel az átvitt jelentést konkretizáljuk, az általában meglepő és mulatságos. Például ha azt mondom, hogy "leugrok egy sörért", majd kiugrok az ablakon, azon mindenki röhög.

Nos, a kreatívok kedvelik az ilyesmit, számos reklámban található halott metafora-animáció, de még inkább kedvelik az ilyesmit abszurd humor művelői. Ezért ennek az eszköznek az alkalmazása legalább olyan kétesélyes, mint narancsot venni akkor, amikor édes gyümölcsre vágyunk. Miért? Mert általa a reklám lényegében viccként, pontosabban az abszurd egyik formájaként jelenik meg, mint ezt jelen példánkban is jól látható.

 
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

04

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

AdSafari Reklámszervező Kft.

Cégnév: Adsafari Reklámszervező Kft. Telefon: 06 30 292 0451 Fax: 06 1 226 11 45 E-mail: contact@adsafari.hu Cím: MH-1221 Budapest,...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
97%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis