Amikor egy réteg következetesen hozzászokott egy állandó minőséghez, és hozzáadott értékhez, ami ráadásul dollár milliárdokat termel, nem érdemes nagyon piszkálni. Az alapító Steve Jobs halála után viszont az Apple mintha kicsit benézné az ez idáig tökéletesen működő titkos iránytűjét...
Mintha csak körbe-körbe mennének egy gigászi körforgalomban, és még maguk sem tudják, hol a kijárat. Mindeközben kétségbe esve bizonygatják, hogy soha ennyi ötletük és innovációjuk nem volt még egy időben, mégis nehéz felskiccelni azt a csapásirányt, ami mentén a californiai cég halad manapság. Mert most nincs ilyen. Alibi fejlesztések, csalódottsággal átitatott termékprezentációk és értelmetlen irányvonalak.
Igen, az Apple körül lengő legújabb pletykák ragadtattak velem tollat, az általam csak ”iBudget business”-nek nevezett ötletek. Először az iPad Mini nyitott az olcsóbb termékek irányába, most pedig (bár még hivatalosan nem erősítették meg) az iPhone-ról pletykálnak hasonlókat. Dizájnban nem lenne változás, alapanyagban annál inkább. Hogy kinek jó ez? Rejtély. Hogy miért jutottunk el idáig?
Talán az iPhone eladásaival nem volt elégedett a cég? Szeretne még egy újabb (egyébként a mostaninál vélhetően jóval szélesebb) frontot nyitni? Rendben, e mentén már elindulhatunk. Csak vállaljuk fel, hogy az már nem, vagy csak igen nehezen lesz összeegyeztethető a cég prémium mivoltával. Mert nem az a gond, hogy az egyik legjobb okostelefon a piacon sokkal több ember számára lesz elérhető. Hazudok, dehogynem,pont ez a gond. Az exkluzivitást akarják kiirtani. Tudatosan, vagy nem, még nem tudjuk.
Persze nem kell ezt ennyire komolyan venni, attól még ugyanúgy elérhetetlen egy macbook az átlagembernek, és még ha meg is tudja venni, fáj a szíve ennyit kiadni egy laptopért, vagy közel 200,000-ret egy telefonért. Nekem is fájna. Ez egy olyan dolog, amit jóbarátom szavajárása szerint csak az iSzcientológusok érthetnek meg. Csak féltem a márkaértéket, a brand equity-t, amire hatással lesz majd az, ha egyre másra jelennek meg az olcsóbb verziók, egyre több terméknél. Egy olcsóbb terméket sem lehet eladni prémiumnak, és ez fordítva is igaz. A minőségire értékelt termékek nimbuszát pedig ne romboljuk ilyen ötletekkel.
Egyszerűen nincs erre szükség, nem kell az újrapozícionálás az iPhone esetében, mint ahogy az iPad esetében sem kellett volna. Maradjon csak meg annak, aminek a néhai almás nagyúr megálmodta. Ha olcsóbb Apple terméket akarnak, akkor azt ne nevezzék el a korábban nagy sikert aratott termékekhez hasonlóan. Mert abból csak a kuszaság lesz, és a márka részleges elértéktelenedése. Hiszen ha valami mindenki számára elérhető lesz, akkor nem fognak km-es sorok állni a premier napján.
Ha oda a USP(minőséget nem mindenkinek elérhető áron) egy része, akkor vége a játéknak. Zavaros lesz a márkakép, az meg kinek jó. Nem hiába nem tudott mit kezdeni a piac az iPad minivel sem. Telefonnak túl nagy, iPadnek meg kicsi, most akkor mit akarjunk vele? Oké, elfér egy női táskában, adjuk el a fiatal, tehetős, szellemi foglalkozású nagyvárosi nőknek. Csak ez lehet, hogy nem hozza majd a várva várt számokat.
Hogy valami végkicsengése is legyen a dolognak, nem feltétlen jó az, ha keverjük a dolgokat. Lehet, csak arra meg vannak a módszerek, amivel esetleg kevésbé sodorják veszélybe a brandet. Vegyünk példát az energiaitalokról. Megoldás? Alapítanak egy új céget, ami mögött ugyanúgy Ők állnak, elnevezik Apple Budgetnek, az alma helyett meg mehet a csutka. És akkor lehet árulni 200 dolláros iPhone-t. Csak ne így, és ne ebben a formában.
UPDATE.: Az Origo január 11-ei cikkében külföldi forrásokra hivatkozva cáfolta, hogy valaha is olcsó iphone-t készítene az Apple.
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Vállalkozásunk azzal a céllal jött létre, hogy a rendezvények teljes skáláját felölelve, szakmai tapasztalattal, a megfelelő partnerekkel...
További információk