Nagy port kavart nemrégiben a nyugati – főként az amerikai – médiában a cukrászsüteményeket gyártó Dunkin’ Donuts thaiföldi reklámkampánya, melyet sokan érzéketlennek és rasszistának titulálnak.
A kampány plakátján egy feketére befestett, élénk rúzzsal sminkelt fiatal nő látható kezében egy fekete fánkkal (charcoal donut), a következő reklámszöveggel: "Break every rule of deliciousness"
Hatalmas felháborodást váltott ki ez a reklám Amerikában mind a fogyasztók, mind pedig az emberi jogi szervezetek részéről, hiszen a kép felidézi a 19-20. századi rasszista ábrázolásokat és időszakot, a szlogen pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy attól még, mert valami fekete, lehet jó és finom.
A Human Rights Watch emberi jogi szervezet képviselője, Phil Robertson a reklámot sértőnek, bizarrnak és rasszistának nevezte, és a Dunkin’ Donut bocsánatkérését követelte.
A cég thaiföldi igazgatója, Nadim Salhani a hivatalos twitter oldalon védekezően reagált a botrányra, mire az amerikai székhely gyorsan közzétett egy bocsánatkérő nyilatkozatot, miszerint a reklám valóban érzéketlen, és azon dolgoznak, hogy levegyék a televíziós szpotot és megváltoztassák Thaiföldön ezt a kampányt.
A Dunkin’ Donut amerikai székhelyétől függetlenül működő thaiföldi leányvállalat igazgatója nevetségesnek találja a kritikákat, és az amerikaiak paranoiájának tulajdonítja az egész felhajtást. Nem érti, hogy miért ne használhatnának feketét a fánk kampányához, és felteszi a kérdést, hogyha egy termék fehér lenne és fehérre festenének valakit, akkor az is rasszista megnyilvánulás lenne? Továbbá hozzáteszi, hogy amióta elindult a kampány, 50%-kal növekedett az eladások száma, vagyis a reklám igenis működik, nem mindenki paranoiás a világon: Sajnálom, de ez egy marketing kampány, és nagyon jól működik nálunk.
A thaiföldiek hozzáállása talán nem is olyan meglepő, ha tudatában vagyunk más hasonló jellegű hirdetésüknek. Például a fehérítő krémnek, mely használata elősegíti a fogyasztót egy jobb munka megszerzésében, hiszen aki fehér bőrű, az előrébb jut a munka világában. Vagy nézzük meg a sötét színű fogkrémjük reklámjának szövegét: Ez fekete, de ez jó; illetve: A látszat csal. Ezekkel állítható egy sorba az a thai háztartási felmosórongyokat és szemétlapátokat forgalmazó márka, melynek neve Black Man (=Fekete Férfi), logója pedig egy mosolygó fekete férfi, aki szmokingot és csokornyakkendőt visel.
Bár az amerikaiaknál nagyon érzékeny és kényes kérdés a feketékkel kapcsolatos minden megnyilvánulás, mégis észrevehetjük, hogy a thai üzenet lefordítva valóban sértő, és burkoltan felfedezhető a feketékkel szembeni előítélet.
Mindezektől függetlenül be kell látni (és itt a reklámszakemberek véleménye megoszlik, és jelen esetben a jogvédők is ezt másképp látják), hogy a negatív reklám is reklám, és ki tudja, talán nem is lepődött meg annyira az amerikai anyavállalat a kampány láttán...
Bármi is legyen az igazság, annak mindig tudatában kell lenni egy reklám készítésénél, hogy különböző kultúrákban, különböző kontextusban különbözőképpen reagálnak az emberek ugyanarra a dologra. Egy világmárkánál különösen nehéz olykor megtartani a következetességet, a márka hagyományaihoz való hűséget, párhuzamosan pedig a sokféle igényt kielégíteni, de a versenyben maradáshoz mindez elengedhetetlen, a verseny pedig igen kiélezett…
Endrész Dorottya
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Tevékenységünk a magas színvonalú rendezvényszervezés. vendéglátás és gasztronómia egészét átfogja.
Feladatunknak tekintjük, hogy...
További információk