Egyre másra jelennek meg az interneten azok a képek, montázsok, amelyek aztán hosszasan időznek el Facebook idővonalainkon. Ez nem újkeletű dolog. De mi kell ahhoz, hogy egy elkapott pillanatból netes sztár legyen?
Rövid bevezetőmben már szinte meg is válaszoltam a kérdést. Az internet, és a szélessáv, de ennyire ne rohanjunk előre.
A mém szó etimológiájával nem érdemes hosszasan időzni, egy gyors keresés az értelmező kéziszótárban – igen, elég régi a szó ahhoz, hogy még ott is megtaláljuk – és már rá is bukkanunk, hogy a kifejezést egy bizonyos Richard Dawkins használta először, igaz nem 100%-ban a ma használatos formáját alkotta meg a kifejezésnek.
Alapvetően a kultúra másolható alapegységét jelölte, ennek egyfajta nyelvújított és megrekedt használata a mai értelmezés, melyet előszeretettel aggatunk vicces fotó és videó montázsokra. Rendszerint nagyon hirtelen jelennek meg a közösségi oldalakon, és körlevelekben, majd legalább ugyanolyan hirtelen el is tűnnek, és csak egy-egy év szavazása alkalmával jelennek meg újból, esetleg ha szerencsénk van, forgat róla valamelyik kereskedelmi csatorna egyik műsora.
A mém nem egy 2012-es trend, hiszen ki ne emlékezne arra, amikor egy – máig nem tisztázott számomra, hogy benyomott, vagy csak bolond – kocsordi lakos, bizonyos Szalacsi Sándor, megfejtette az élet lényegét, ‘teccik érteni', csak így pestiesen.
Ahhoz, hogy egy mém kialakuljon, tehát alapvetően nem sok minden kell, elég csak ráakadni valamire vagy éppen valakire, aki nagyon szívesen csinál magából hülyét, akár az egész ország előtt, főműsoridőben – de ez a téma csupán harmadát fedi le érdemben.
Három lehetőség áll előttünk ugyanis. Vagy ráakadunk a nyersanyagra, vagy kifigurázunk valakit, aki egyedibb világképpel rendelkezik – lásd a Balotelli képsorozat. A harmadik opció, hogy mi magunk építünk egy mém ‘brand’-et, ahogy azt Johnny Gold teszi, és tette.
Nem feltétlenül kapunk fel minden vicces képet, ez rettenetesen szubjektív dolog, teljesen hangulat és embercsoport függő az, hogy éppen mit tartanak a jó időben viccesnek. Ily módon komplett tv filmek és sorozatok buktak már el (mert nem időzítettek megfelelően), tehát a jó időben jó helyen itt fokozottan érvényes, uralkodó trend. A Chuck Norris téma egyébként egy kirívó példa. Semmi olyat nem tett, amivel magára irányította volna a figyelmet, hiszen alapvetően csak a 80-as évek színvonalát hozta, a kor technikáival. Mégis utólag az egyik legtovább élt mém alapanyaga lett belőle.
A netes mémek egy típusának egyik alapfeltétele, hogy maga a kérdéses pillanat is a nagyközönség szeme láttára történjen, eleve nagy publicitást kapjon. Ha egy eldugott ukrán másodosztályos futball mérkőzésen történik valami, az jóval kisebb eséllyel lesz mém, mintha ugyanez a ‘poén’ egy EB mérkőzésen, vagy az Olimpián történik. A harmadik nagyon fontos dolog tehát, a megfelelő nézettség, már akkor is, amikor még fogalmunk sincs róla, hogy épp egy potenciális mém születésének vagyunk szem- és fültanúi. Az sem árt továbbá, ha az adott ember közismert személyiség.
A jelenlegi egészen európai szintű szélessáv lefedettség persze sokat segített abban, hogy egy-egy viccesnek tartott tartalom a közönség széles rétegéhez érjen el, s ne csak munkahelyi FYI vicces e-mail legyen. A szélessáv önmagában nem elég, szükség volt arra, hogy a közösségi oldalak különböző mutációi is megfelelő embertömeget mozgassanak meg, e nélkül biztosan nem tudna egy mém igazán megmaradni emlékezetünkben. Negyedik, s egyben végső tanulságunk, hogy használjuk ki a közösségi oldalak erejét, mert jóval nagyobb erő lakozik benne, mint azt hisszük.
Ahhoz, hogy egy mém tehát tényleges internetes sztár legyen, nagy közönség előtt kell egy egyedi pillanatot elkapnunk, amely a megfelelő időben történik, tehát az emberek épp arra vevők. Ha ezt a momentumot megfogtuk, akkor már csak ki kell használnunk a Facebookban és társaiban rejlő potenciált, s nagy eséllyel indítunk el egy lavinát.
Lukácsi Zsolt
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A CREVO (vagyis Creative Revolution) a kreativitás terén nyűjt forradalmian innovatív, és meglepően megfizethető megoldásokat. Egyedi ötletek és...
További információk