FaceBook blog.hu

Marketing - Politika / Társadalom

MÉM vagy amit akartok

2012.08.15

Egyre másra jelennek meg az interneten azok a képek, montázsok, amelyek aztán hosszasan időznek el Facebook idővonalainkon. Ez nem újkeletű dolog. De mi kell ahhoz, hogy egy elkapott pillanatból netes sztár legyen? 

Rövid bevezetőmben már szinte meg is válaszoltam a kérdést. Az internet, és a szélessáv, de ennyire ne rohanjunk előre. 

A mém szó etimológiájával nem érdemes hosszasan időzni, egy gyors keresés az értelmező kéziszótárban – igen, elég régi a szó ahhoz, hogy még ott is megtaláljuk – és már rá is bukkanunk, hogy a kifejezést egy bizonyos Richard Dawkins használta először, igaz nem 100%-ban a ma használatos formáját alkotta meg a kifejezésnek.



Alapvetően a kultúra másolható alapegységét jelölte, ennek egyfajta nyelvújított és megrekedt használata a mai értelmezés, melyet előszeretettel aggatunk vicces fotó és videó montázsokra. Rendszerint nagyon hirtelen jelennek meg a közösségi oldalakon, és körlevelekben, majd legalább ugyanolyan hirtelen el is tűnnek, és csak egy-egy év szavazása alkalmával jelennek meg újból, esetleg ha szerencsénk van, forgat róla valamelyik kereskedelmi csatorna egyik műsora.


A mém nem egy 2012-es trend, hiszen ki ne emlékezne arra, amikor egy – máig nem tisztázott számomra, hogy benyomott, vagy csak bolond – kocsordi lakos, bizonyos Szalacsi Sándor, megfejtette az élet lényegét, ‘teccik érteni', csak így pestiesen.
Ahhoz, hogy egy mém kialakuljon, tehát alapvetően nem sok minden kell, elég csak ráakadni valamire vagy éppen valakire, aki nagyon szívesen csinál magából hülyét, akár az egész ország előtt, főműsoridőben – de ez a téma csupán harmadát fedi le érdemben.

Három lehetőség áll előttünk ugyanis. Vagy ráakadunk a nyersanyagra, vagy kifigurázunk valakit, aki egyedibb világképpel rendelkezik – lásd a Balotelli képsorozat. A harmadik opció, hogy mi magunk építünk egy mém ‘brand’-et, ahogy azt Johnny Gold teszi, és tette.

Nem feltétlenül kapunk fel minden vicces képet, ez rettenetesen szubjektív dolog, teljesen hangulat és embercsoport függő az, hogy éppen mit tartanak a jó időben viccesnek. Ily módon komplett tv filmek és sorozatok buktak már el (mert nem időzítettek megfelelően), tehát a jó időben jó helyen itt fokozottan érvényes, uralkodó trend. A Chuck Norris téma egyébként egy kirívó példa. Semmi olyat nem tett, amivel magára irányította volna a figyelmet, hiszen alapvetően csak a 80-as évek színvonalát hozta, a kor technikáival. Mégis utólag az egyik legtovább élt mém alapanyaga lett belőle. 


A netes mémek egy típusának egyik alapfeltétele, hogy maga a kérdéses pillanat is a nagyközönség szeme láttára történjen, eleve nagy publicitást kapjon. Ha egy eldugott ukrán másodosztályos futball mérkőzésen történik valami, az jóval kisebb eséllyel lesz mém, mintha ugyanez a ‘poén’ egy EB mérkőzésen, vagy az Olimpián történik. A harmadik nagyon fontos dolog tehát, a megfelelő nézettség, már akkor is, amikor még fogalmunk sincs róla, hogy épp egy potenciális mém születésének vagyunk szem- és fültanúi. Az sem árt továbbá, ha az adott ember közismert személyiség.

A jelenlegi egészen európai szintű szélessáv lefedettség persze sokat segített abban, hogy egy-egy viccesnek tartott tartalom a közönség széles rétegéhez érjen el, s ne csak munkahelyi FYI vicces e-mail legyen. A szélessáv önmagában nem elég, szükség volt arra, hogy a közösségi oldalak különböző mutációi is megfelelő embertömeget mozgassanak meg, e nélkül biztosan nem tudna egy mém igazán megmaradni emlékezetünkben. Negyedik, s egyben végső tanulságunk, hogy használjuk ki a közösségi oldalak erejét, mert jóval nagyobb erő lakozik benne, mint azt hisszük.


Chuck Norris - az egyik leghosszabb életű internetes mém


Ahhoz, hogy egy mém tehát tényleges internetes sztár legyen, nagy közönség előtt kell egy egyedi pillanatot elkapnunk, amely a megfelelő időben történik, tehát az emberek épp arra vevők. Ha ezt a momentumot megfogtuk, akkor már csak ki kell használnunk a Facebookban és társaiban rejlő potenciált, s nagy eséllyel indítunk el egy lavinát. 

 

Lukácsi Zsolt
(reklámipar)

 
Címkék: facebook, mém, social, trend
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

10

1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Poszterház

Internetes poszter áruház Cégnév: CCG Fotóstúdió Kft. Cím: 1088 Budapest, Szentkirályi u 49. Telefon: 06 30 952 6947 E-mail:...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis