A Mitte Communications csapata új szakmai elemzéssel jelentkezik, amelynek keretében Misetics Mátyás a cég kreatív igazgatója a hazai művészeti intézmények arculati kommunikációs megoldásait teszi vizsgálat tárgyává.
A közönségkiállítások korában kiemelt szerepet játszanak a művészeti intézmények figyelemfelhívó vizuális kommunikációs megoldásai, melyek az aktuális tárlat szellemiségét és az adott intézmény értékeit egyszerre közvetítik. A nemzetközi porondon kiemelkedő példák sokasága fogad minket, de hogyan oldják meg e kommunikációs feladatokat a hazai művészeti intézmények?
Mára elmondható, hogy nagyobb művészeti intézményeink vizuális kommunikációs anyagai számos szempontból modernek és szakmailag színvonalasak. Összehasonlításképpen: a magyar kereskedelmi galériák arculati kommunikációs megoldásai sokkal kevésbé frissnek, némely esetben elmaradottnak, sőt méltatlannak hatnak a hosszabb döntéshozói lánccal, de kiterjedtebb erőforrásokkal rendelkező művészeti intézmények anyagai mellett. A hazai kortárs vizuális kultúrának fontos területe ez, komoly szégyenkezésre nincsen okunk. Ennél azonban többre is vágyhatunk: az intézményes művészeti szférán számon kérhetjük a valódi innovációt s a „kortárs szellemiséget”, mely ideális esetben áthatja a kommunikációs üzeneteket.
A múzeum napjainkban számtalan csatornán kommunikál, igénybe vesz olyan kommunikációs eszközöket is, melyek bevonják a közönséget és valódi aktivitásra buzdítanak, így képesek arra, hogy közvetlen viszonyt építsenek ki a látogatókkal. A kibővült kommunikációs eszköztár azonban nem kevésbé igényli a jól kialakított arculati keret következetes alkalmazását. Éppen ezért a továbbiakban kiemelt hazai, állami intézmények arculatát tesszük rövid vizsgálat tárgyává. A kérdés: vajon a kortárs és modern tárlatokat bemutató intézmények arculata hozza-e a velük szemben támasztott elvárásokat?
Egységes arculat és változatosság
A budapesti Ludwig Múzeum törekszik az egyes tárlatokhoz kialakított saját arculati keret kommunikálására. Grafikai megoldásokban, színhasználatban a hazai művészeti intézmények közül talán a legszabadabb és legfrissebb megoldásokat tudhatja maga mögött. Egy kiállítás látogatásakor a kiállítótérbe való belépés előtt külön élményt jelent a lépcsőfordulónál lévő falfelület befogadása, melyet a leggazdagabb formában használ ki az intézmény. A Ludwig Múzeum plakátjai kiemelkednek az ATL vizuális kultúránk közegéből, de nemzetközi viszonylatban kevésbé számítanak innovatívnak, sokkal inkább színvonalas, frissnek tűnő, ámde óvatos közlésnek minősülnek. Az igényes tartalom ellenére már jól bevált tipográfiai megoldásokat, hagyományos információ-rendszerezést látunk a plakátokon, kiadványokon.
A magas fokú innováció különösen a kortárs művészeti profillal rendelkező intézményektől volna elvárható. Egy újító, a befogadót a megszokott értelmezési ritmusából kizökkentő tartalom kommunikációs értéke felbecsülhetetlen. E felfokozott figyelem a közlés tárgyát és a kommunikátort (jelen esetben a művészeti intézményt, mint márkát) is kiemeli. Jó példa lehet erre a brit Tate múzeumok arculata, a bécsi múzeumi negyed, a MuseumsQuartier kampányai vagy az amszterdami Stedelejk Múzeum vizuális megoldásai.
A Szépművészeti Múzeum bemutató anyagai a koramodern és vegyesebb művészeti profiltól függetlenül koherensebbek, hangsúlyosabban megjelenik az az arculati keret, mely összefűzi a plakátokat, molinókat. Erre az egységesítésre szükség is van, hisz az intézmény sokszor különböző nemű kiállításoknak ad egy időben teret, melyek kommunikációs anyagai gyakran közvetlenül egymás mellé kerülnek.
A Műcsarnok plakátjai és molinói bár színvonalasak, de sokszor széttartóak, nem köti őket össze olyan vizuális nyelvezet, mint a Ludwig esetén, s a kialakított arculati keret sem annyira egyértelmű, mint a Szépművészeti Múzeum esetében. 2009-ben a Műcsarnokot Design Management Díjjal tüntette ki a Magyar Formatervezési Tanács a design stratégiai integrálásáért. Vizuális kommunikációs megoldásaik azonban mára kicsit megkoptak a korábbi magas mércéhez képest.
A Műcsarnok, mely mindig is nagyon szabadon használta kommunikációs felületként a homlokzatát, néha alul marad a versenyben a szemközti Szépművészetivel szemben: molinói időnként nehezen olvashatóak, az információ számos esetben kevésbé kivehető.
Az aktuális homlokzatnál pl. nem indokolt és nem is szerencsés a Körösényi Tamás kiállításához kapcsolódó két különálló, de majdnem azonos magyar és angol molinó, mely szimmetrikusan közrefogja a közelről is alig olvasható David Cerny kiállítás plakátját.
A Szépművészeti molinói ezzel szemben távolról is jól kivehetőek, s annak ellenére, hogy egy nyelven kommunikálnak, közérthetőek. A hangsúly csak a húzóneveken és a képi kommunikáción van. Ez a múzeum homlokzata szempontjából is szerencsés, mert kevésbé interferál a közvetlen építészeti közeggel.
Kiállítás-katalógusokban és meghívókban is erős a Szépművészeti. A rangos, amerikai egyesült állomokbeli versenyen, a 92. Art Directors Club Awardon Design kategóriában ADC Bronze Cube elismerésben részesült A fotóművészet születése – A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889−1929) című kiemelkedő kiadvány. Ebben a műfajban szintén remekül teljesít a Ludwig Múzeum, mely figyelmet szentel olyan kiadványoknak is, mint például a Munkácsi Magazin, mely kortárs reflexiókat mutat be a nagy örökséget hátrahagyó alkotó életművére. A Magyar Nemzeti Galéria is áldoz a kiadványok méltó megjelenésére, legutóbb láthattuk például a két nyelven, külön kiadásban is elkészült Magyar fotóművészet az új évezredben című kiállítás katalógusát, mely grafikai minőségében, papírválasztásban kortárs szellemiséget tükröz, s mindemellett elegáns.
Múzeumok és márkaszemélyiségek
Az arculat egyik fő pillérét, a logókat nézve jól elkülönülő, karakteres márkaidentitások rajzolódnak ki, melyek magukban hordozzák az intézmények profilját.
A Magyar Nemzeti Galéria jó példa arra, hogyan lehet olyan hagyományos értékekre utaló logót alkotni, amely jelzi az intézmény múltját, ugyanakkor progresszivitást is tükröz. Jól megoldott és indokolt a talpas és talp nélküli betűk együttes használata a logóban.
A hasonló, közelítő vagy éppen különböző profilú intézmények arculatainak elkülönülése azonban nem minden ponton valósul meg kellőképpen. Az avatott szem különleges egybeesést vehet észre: összesen öt művészeti intézmény kommunikációs anyagain láthatjuk egy azonos betűtípus, a DIN 1451 egyik változatát feltűnni.
A Ludwig Múzeum logójában, a Szépművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum plakátjain, a Magyar Nemzeti Galéria egyes bannerein és plakátjain és a Műcsarnok korábbi plakátjain valamint új kiállítóterme, az M0 projektgaléria arculatában is az említett betűtípust fedezhetjük fel.
A magyar közönség előtt a fenti példáktól eltekintve sem ismeretlen a DIN, hisz egy időben minden Budapest Bank plakáton látható volt az alkalmazása (a logó mai napig őrzi), de feltűnt egy korábbi NKA logóban, a Szegedi Szabadtéri Színház plakátjain és a kultúra több más területén is.
Az eredetileg 1931-ben, Németországban bemutatott betűtípust közlekedési táblák és egyéb információs rendszerek szabványának szánták, majd az 1990-es kereskedelmi forgalomba kerülése után különböző tervezőcsapatok adták ki módosított változatait, melyek nagy népszerűségre tettek szert. Ki gondolta volna, hogy ekkora karriert fut majd be hazánkban?
Mivel különböző funkciójú márkákról és eltérő márkaszemélyiségekről van szó, fontos lenne elkerülni az ilyen mértékű átfedést. Elképzelhető volna természetesen az a koncepció is, miszerint ezek az intézmények egységes arculati ernyő alatt képeznének önálló entitásokat. Itt viszont láthatóan nem erről van szó, hisz a többi arculati elem nem közelít egymáshoz. Az egységes vagy összetartó arculathoz önmagában persze nem lenne elegendő, hogy ugyanazon betűtípus szerepet kapjon az érintett márkák vizuális kommunikációjában. Ahhoz viszont elég, hogy beleszóljon a márkakép egyediségébe.
Áttekintés
Ha a tervezői tevékenységet piackutatás és ehhez igazodó arculati analízis előzné meg, akkor vélhetően nem fordulna elő, hogy ilyen mértékű átfedéseket találjunk eltérő karakterű intézmények arculati kommunikációjában, továbbá maguk a megoldások is magabiztosabbak, progresszívebbek lennének.
Egy művészeti intézménynek (különösen kortárs profilú esetén) nem csak a falain belül, de azon kívül, kommunikációs eszközein keresztül — beleértve az arculatot is — szélesítenie kell a társadalom látókörét.
Mindettől függetlenül a hazai reklámközeg igencsak vegyes színvonalú kavalkádjában kellemesen üde és biztos pontokat jelentenek nagyobb művészeti intézményeink kommunikációs üzenetei; azonban a magával ragadó befogadói élményt jelentő megoldások és a valódi vizuális kommunikációs forradalom még e területen is várat magára…
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A Convention Budapest Bt. 1995 júliusában alakult, majd 1996 közepétől Kft. társasági formában folytatja tevékenységét. Fő profilja az...
További információk