Vajon miként lehet idehaza lavírozni egy nemzetközi márka szigorúan kötött kommunikációs előírásai és a hazai célcsoport elvárásai között? Exkluzív interjúnkban választ kapunk -többek között erre is- a tavaly nyáron alakult Tricky Communications szakembereitől.
Lehetséges a globális stratégia mellett olyan lokális marketingkommunikáció, amely számokban még le is körözi az anyacéget? Ráadásul mindezt médiaköltés nélkül? Igen, a Facebookon.
A feszes szabályairól ismert japán fényképezőgép gyártó és -forgalmazó Nikon az egész világon központi kreatívokkal népszerűsíti a termékeit, így idehaza is. A tartalom és forma tehát adott volt, de a vállalat hazai képviselete szerette volna közelebb hozni a márkát a magyar felhasználókhoz a Facebookon. A feladatot a tavaly nyáron alakult Tricky Communications szakemberei kapták, akik megőrizve az alapértékeket, felrázták a hazai fotós társadalmat és egy olyan közösséget kovácsoltak, ami még őket is meglepte.
A következőkben Kuritár Csabával és Kocsiscsák Fruzsinával, a Tricky alapítóival beszélgetünk a Nikonról, az ügynökségről, a Facebookról és az elért eredményekről.
Hogyan szereztétek meg a Nikont egy ilyen frissen indult reklámügynökséggel?
Csaba: A Nikonnal és Fruzsival körülbelül 2 évvel ezelőtt ismerkedtem meg egy hazai digitális ügynökségnél, ahol a márka kompakt fényképezőgépeit (Nikon COOLPIX) népszerűsítettük. Miután eljöttünk és megalapítottuk a saját cégünket, megkerestek minket és felajánlották a tükörreflexes gépek Facebook kommunikációját. Mi nagyon örültünk a felkérésnek, mert a szívünkhöz nőtt a márka és sok potenciált láttunk a DSLR szegmensben is. Közel hatezer rajongóval vettük át a Nikon Magyarország oldalát, amely szám pár hónap alatt megduplázódott.
Milyen hazai stratégiát terveztetek? Miben volt más a külföldiekétől?
Csaba: A Nikon számos külföldi országban van jelen a Facebookon – náluk sokkal nagyobb piacokon is –, de azt vettük észre, hogy a japán gyökerek még egy ilyen “casual” platformon is merevséget és távolságtartást közvetítenek. Pedig a nemzetközi social media guideline nem feltétlen várja ezt el, csupán kereteket szab az ügyfélkezelésre. Az is meglepett minket, hogy bár fotós oldalról van szó, elég ritkák a képes tartalmak, ellenben túl sok a sales fókuszú poszt. Ami viszont követendő példa volt, az a sok kérdés és inspirációs tartalom, amit a magyar fotósokra szabva óriási interakciót értünk el.
Milyen eredmények születtek az oldalon?
Fruzsi: Szép számokat sikerült hoznunk, főleg a “talking about this” terén. A rajongók rengeteget kommentelnek, lájkolnak és posztot osztanak meg, így folyamatosan 10-30% között mozog az interakció az oldalon, aktivitás idején pedig néha még a 70%-ot is elérte. Egyik kedvenc példánk egy Facebook kérdéshez fűződik, amit közel négyszer annyian válaszoltak meg idehaza, mint a nemzetközi I am Nikon oldalán, pedig ott már több mint 130 ezren vannak.
Milyen aktivitással sikerült ilyen nagy számot elérnetek?
Csaba: Tavaly októberben indítottunk egy rendhagyó fotópályázatot, melynek neve Nikon 24/7 volt. A játékosok egy alkalmazáson keresztül, 7 napon át véletlenszerű fotós témákat kaptak, melyek teljesítésére egyenként 24 órájuk volt. Aki nem töltötte fel időben a fotóját, az kiesett a játékból. A pályázat 3 etapból állt, tehát mindenkinek több esélye volt a győzelemre. Az alapötlet egyszerű volt, de a fotósok megőrültek érte, több mint 22 ezer képet töltöttek fel és közel háromezren teljesítették az egyhetes kihívásokat. Minket is megleptek a számok, főleg mivel nem volt mögötte semmilyen vásárolt média – ennek oka az volt, hogy nem akartuk felhigítani a közönséget, csak a vérbeli fotósokat akartuk megszólítani. A kampányt pedig nem csak ők, de év végén a hazai szakmai is értékelte, sikerült elhozni egy 2. helyezést a Kreatív Social Media Best Practice versenyén alkalmazás kategóriában, ami egy ilyen friss ügynökség életében nagy eredménynek számít.
Hogyan tovább?
Fruzsi: Folyamatosan gondolkozunk, figyelünk és keressük az új lehetőségeket, de emellett már egy konkrét, egész éven át tartó aktivitáson is dolgozunk, ami márciusban fog startolni. Nagy reményeket fűzünk hozzá, mert ilyet még senki sem csinált. A cél természetesen most is a fél-profi/profi fotósók aktivizálása lesz. Emellett természetesen kisebb játékokkal, kihívásokkal szórakoztatjuk és informáljuk a közönséget, most például közösen elevenítjük fel a Nikon történelmét az idővonalon. Ilyen sem volt még azelőtt egyetlen Nikonos oldalon sem.
Mit javasolnátok egy hozzátok hasonló cipőben járó ügynökségnek/márkának?
Csaba: Először is, nagyon jól meg kell ismerniük a hazai fogyasztókat és az ő igényeiket, mert ezek nem mindig egyeznek meg az anyacég elképzeléseivel. Szerencsére adott számukra egy platform – a Facebook – ahol a közvéleménykutatásnak és folyamatos insight keresésnek nincsenek akadályai. Ezzel egyidőben érdemes megnézni, hogy a hozzánk hasonló külföldi partner oldalak miként kommunikálnak – néha találni nagyon jó és rossz példákat is. Mikor már minden infó a rendelkezésünkre áll, lépni kell egy merészet és egy prezibe öntött koncepcióval – már az anyacég nyelvére lefordítva is – a márka elé kell állni. Ami az ötletet illeti, nem titok, csupán egy lehetőségünk lesz arra, hogy bizonyítsunk. Ha jól sül el, akkor megnyílik egy bizalmi ajtó, amin sokkal könnyebb lesz azután átjárni, ám ha rosszul, akkor nem csak a bizalmat, de akár az ügyfelet is elveszíthetjük.
Sziládi-Kovács Tibor
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A CREVO (vagyis Creative Revolution) a kreativitás terén nyűjt forradalmian innovatív, és meglepően megfizethető megoldásokat. Egyedi ötletek és...
További információk