Meddig lehet még fokozni a valóságshow-áradatot a televízióban? A magas nézőszámok és az újabb és újabb (egyre elrugaszkodottabb, lassan már emberkísérletszerű) ötletek azt sugallják, még koránt sincs vége.
A valóságshow olyan interaktív televíziós műsor, melyben a szereplők a valós élettől elzárva, közösséget alkotva a valóságot imitáló helyzetekben teljesítenek különböző feladatokat, konfliktusokat generálnak, illetve oldanak meg. Általában kieséses rendszerben működik, a nézők (szimpátia)szavazatai alapján utoljára bennmaradó játékos pedig jutalomban részesül.
Az első modern valóságshow a 12 részes An American Family volt 1973-ban. Az egy család hétköznapjait, sőt, a szülők válását bemutató televízió-műsort 1971-ben vették fel, stílusa inkább dokumentarista jellegű volt. Ennek hamar (1974-ben) megszületett angol párja, a The Family, melyben egy readingi munkásosztálybeli család mindennapjait figyelhette a kíváncsi néző.
A manapság sikeres reality-k egyik fő jellemzője, hogy idegeneket zárnak össze/visznek el valahova/próbálnak együttműködésre bírni. Ez először egy holland sorozatban volt látható 1991-ben. A Nummer 28 című reality koncepciója a következő volt: idegen embereket összeereszteni egy bizonyos környezetbe, majd pedig lefilmezni a drámát, melyet az összezártság, a nézetkülönbséget okoznak. Szerkesztési újítás volt még a sok aláfestő zene használata, illetve ez a sorozat vezette be a karinthys „Nem mondhatom el senkinek/ Elmondom hát mindenkinek” gondolattal átitatott telekommunikációs gyóntatószobát (elterjedt nevén: riport- vagy titokszoba). Ez azóta fontos része lett a valóságshow-k műsorszerkezetének, az itt felvett vallomások narratívaként szolgálnak a tényleges események megértéséhez.
A valóságshow-k népszerűsége robbanásszerűen megugrott a 2000-es években. Ez a növekedés az amerikai Big Brother és Survival sorozatok elindulásához köthető, melyek azóta a világ többi országaiban is nagy sikereket értek el.
Magyarországon is több széria lefutott már a különböző reality-kből. A teljesség igénye nélkül ilyen volt a Viasat3 Bárja vagy épp Éden Hotelje, az RTL Klub által sugározott Celeb vagyok, ments ki innen! a Való Világ. A rettegés foka, a Survivor – A sziget, illetve a TV2 műsorai: a Big Brother, vagy az Összeesküvők. Ezek rendre előkelő helyen végeznek a nézettségi statisztikákban. De vajon mi vonz rendre ekkora tömegeket a tévé elé?
Fel kell vállalnunk, hogy emberi természetünkhöz hozzátartozik az, hogy szeretünk kukkolni. Ez egy természetes szociális jellemző: érdekel minket mások élete, szeretjük embertársainkat alaposan megismerni. Ez az egyik alapvető kulcsa a valóságshow-k sikerének, hisz ilyenkor az információkat tálcán kínálják a pletykára éhes közönségnek. Azonban nem mindegy, hogy mi kelti fel érdeklődésünket. A legfontosabb kritérium, hogy a néző azonosulni tudjon a szereplőkkel. (Pontosan ez az oka, hogy komoly piackutatás előzi meg a reality-k indulását, hisz olyan szereplőket válogatnak be, akik alapvető paramétereik – iskolázottság, szociális háttér – alapján közel állnak a nézőkhöz.) Ahhoz pedig, hogy tényleges izgalmakat nyújtson a műsor elengedhetetlen, hogy eltérő habitusú szereplők kerüljenek be. Hiszen feladatokkal non-stop nem lehet ellátni őket, kell, hogy a gépezet önmagában is jól működjön, mintegy irányítás nélkül. A konfliktus pedig szinte teljesen garantált, főként, ha hozzávesszük az intimszféra teljes hiányát, az ingerszegény környezetet. A közönség megkapja a szükségleteinek járó információkat, és kellő mértékben irányíthatja az eseményeket a szavazataival. És máris: „Be van fejezve a nagy mű, igen/ A gép forog, az alkotó pihen”.
A valóságshow-k tekintetében úgy látszik, nincs megállás. A legújabb ötlet: reality a Marson. Az ötletgazdák szerint a műsor 2023-ban kezdődne, első körben négy szereplővel. Ám míg a Való Villából, vagy Big Brother-házból van kiút, fontos megemlítenünk, még mielőtt bárki elhamarkodott döntést hozna: a „marslakók” számára csak az odautat biztosítanák.
Baranyi Réka
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
A CREVO (vagyis Creative Revolution) a kreativitás terén nyűjt forradalmian innovatív, és meglepően megfizethető megoldásokat. Egyedi ötletek és...
További információk