FaceBook blog.hu

Online - Mobil

Okostelefon-alkalmazások az egészségügyben

2012.09.12

Ha valakinek az orvosa követi a technológiai trendet, nemsokára úgy dönthet: receptírás helyett közli betegével, hogy a terápiához melyik két appet kell letöltenie okostelefonjára.

Az okostelefonok mini-alkalmazásaik - appjeik - révén ma már éppúgy átvehetik a tv-távirányítók szerepét, mint ahogy kerékpárok sebességmérői és zseblámpák is lehetnek. Hamarosan pedig eljön az idő, amikor orvosi eszközökké válhatnak: segíthetnek a betegeknek figyelemmel kísérni a szívműködésüket, kezelni a cukorbetegségüket - vagy éppen befizetni a társadalombiztosítási díjukat.

A gyógyítás szolgálatába állítandó appek ötlete az egészségügyi ágazatból ered: olyan kiindulási pontnak tekintve ezeket, amelyek még összetettebb - egyébként soha el nem készülő - alkalmazásokat eredményezhetnek. Legelőször azonban egy sor dologra megoldást kell találni, ideértve a biztonságossági szempontokat, a fizetés megvalósítását és az ilyen alkalmazások helyes használatának ellenőrzését.

Kapcsolatépítő funkció társul a pirulákhoz!

Az emberek fejében ösztönösen összekapcsolódnak ezek az appek a recept fogalmával - magyarázta a The New York Times tudósítójának Lee H. Perlman, a Greater New York Hospital Association Happtique nevű leányvállalatának ügyvezető igazgatója. A Happtique olyan rendszert alakít ki, amely lehetővé teszi az orvosok számára az appek "felírását", de - Perlman szerint - arra is szükség lehet, hogy a betegek átértékeljék a gyógyszerekről alkotott fogalmaikat: információhordozó, kapcsolatépítő funkciót kell társítaniuk a pirulákhoz.

Azok az egyszerű okostelefonos alkalmazások, amelyek a felhasználók személyes fitness-céljait hivatottak szolgálni, már széles körben elterjedtek. Most az egészségügyi szakemberek - és vállalkozások - azt szeretnék, ha hasonló megközelítés érvényesülne olyan krónikus betegségek területén, mint amilyen a diabéteszé vagy a szívproblémáké.



Csak a diabétesz évi 174 milliárd dollárba kerül

Ha az okostelefonra épülő rendszerek képesek lennének csökkenteni a betegek gyógyításához szükséges egyéb orvosi ellátások volumenét, az hatalmas potenciális előnyt eredményezne az egészségügyi ellátórendszerben. Az amerikai járványügyi hivatal (CDC) legfrissebb statisztikái - 2007-es adatok - szerint ugyanis csupán az Egyesült Államokban, önmagában a diabétesz 174 milliárd dollárnyi pénzügyi forrást emésztett fel.

A receptszerű appek területének egyik úttörője a WellDoc nevű cég. DiabetesManager rendszerük - amely egyaránt használható egy okostelefonos alkalmazáson, normál mobilon vagy asztali számítógépen keresztül - összegyűjti az adatokat a beteg diétájáról, a vércukorszintjéről és a gyógyszeres kezeléséről. A betegek manuálisan is megadhatják ezeket az adatokat, de vezeték nélküli kapcsolaton keresztül glükózmonitorokhoz is csatlakoztathatják eszközeiket.

Ezt követően a DiabetesManager tanácsokkal látja el a beteget, például közli: milyen táplálékot kellene magához vennie, ha túl alacsony a nap közbeni vércukorérték. Emellett egy algoritmust is alkalmaz az adatok elemzéséhez, és klinikai ajánlásokat küld az orvosnak.

A WellDoc állítása szerint egy klinikai vizsgálat azt mutatta ki, hogy a DiabetesManager alkalmazásával jelentősen csökkent a cukorbetegek vércukorszintje.

Az eredmények a hatóságokat és a biztosítókat is meggyőzték

Ezek az eredmények győzték meg az amerikai élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági felügyeletet (FDA), hogy orvosi eszközként engedélyezze a rendszer működését. Egyébként havi több mint 100 dolláros díjával a rendszer költségeit tekintve is közelebb áll a diabétesz-gyógyszerekhez, mint a legelterjedtebb okostelefonos alkalmazásokhoz. Ugyanakkor már két egészségbiztosító társaság is jelezte: kifizeti azoknak a betegeknek a számláit, akiknek orvosuk javasolja a jövő év elejétől hozzáférhető rendszer használatát - nyilatkozta Anand K. Iyer, a WellDoc elnöke. Azt azonban nem árulta el a The New York Times kérdésére, hogy melyik ez a két biztosító társaság.

Amikor Iyer belekezdett egy app megtervezésébe a WellDoc számára, valami nagyon egyszerű dolog lebegett a szemei előtt. De a gyakorlati megvalósítás során ráébredt, hogy valami sokkal ambiciózusabb dolgot kellene megvalósítani - ami végül több év munkája és több millió dollár befektetése révén létre is jött.

"Amint egyre mélyebb ismeretekre tettem szert a betegellátási rendszerrel kapcsolatban, világossá vált számomra, hogy ezen a területen nem az 5 centes, az App Store-ból letölthető appekből lehet pénzt csinálni, hanem a nagy értékű alkalmazásokból" - fogalmazott a WellDoc elnöke.


Tíz app már teljesítette a felügyelet kívánalmait

Az app egyike annak a 10-nél is kevesebb alkalmazásnak, amely a mai napig megszerezte az FDA engedélyét.
Sailesh Chutani, egy hasonlóan sikeres, okostelefonos ultrahangrendszert kifejlesztő cég, a MobiSante társ-alapítója elmondta: eredetileg azon gondolkodtak, hogy rendszerüket állatorvosi eszközként vezetik be a piacra, és csak külföldön fogják értékesíteni - ezzel igyekeztek megtakarítani az elbírálással járó komoly költségeket. Végül azonban a cég úgy döntött, hogy alávetik magukat a szabályozói folyamatnak, részben azért, mert így könnyebben vonzhatnak magukhoz befektetőket. Tavaly a hatóság kiadta az engedélyt a rendszerre, ennek része egy app és egy, a telefonhoz csatlakozó ultrahang-készülék.

"Egyszeriben elkezdhettük értesíteni a piaci szereplőket arról, hogy rendszerünk kiállta a világ legkeményebb szabályozó hatóságának próbáját, és megkapta a forgalmazási engedélyt" - mesélte nem kis büszkeséggel Sailesh Chutani.

Az még mindig nem teljesen világos, hogy milyen messzire megy el a szabályozó hatóság az orvosi appek forgalmazását illetően. Az FDA tervezi, hogy még idén iránymutatásokat ad ki, s ezekben felvázolja az appekkel kapcsolatos elképzeléseit, elvárásait, a személyes adatok védelméért és az adatbiztonságért pedig a társ-ügynökségek lesznek a felelősek.

Kompatibilitási követelmények

A Continua Health Alliance nevű ipari csoport közben olyan szabványokon dolgozik, amelyek az orvosi alkalmazások által gyűjtött adatok kompatibilis formátumát írnák le, így téve lehetővé, hogy a betegek át tudják vinni adataikat az egyik appből egy másikba. Megválaszolandó kérdés ugyanakkor: mi történik, ha egy "felírt" app csak bizonyos típusú okostelefonokon használható.

Lee H. Perlman úgy gondolja, hogy az orvosok hamarosan elő fognak írni betegeiknek mind klinikailag tesztelt alkalmazásokat, mind olyan, szerényebb célú appeket, amelyek csupán nyomon követik a fizikai tevékenységüket, vagy emlékeztetik őket a gyógyszerek bevételére. A cég saját iránymutatásokat is kidolgozott, ebben definiálják a minőségi egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó alkalmazások fogalmát, és segítenek az orvosoknak, hogy ezeket integrálni tudják mindennapi gyakorlatukban.

A Happtique számos területhez - diabétesz, kardiológia, reumatikus ízületi gyulladás, fizikoterápia - fejleszt appeket, és lehetővé teszi, hogy az orvosok egy listáról választhassák meg a betegeik számára előírandó appeket. Figyelemmel kísérhető, hogy a beteg valóban letöltötte-e az alkalmazást, és automatikus emlékeztetőt lehet küldeni azoknak, akik ezt még nem tették meg. A cég az orvosok számára már augusztus végén hozzáférhetővé tette ezt a rendszert.

A szkeptikusok és az átmeneti időszak

A szkeptikusok - köztük John Moore, az MIT Media Lab új médiával foglalkozó orvostudományi projektjének orvos munkatársa - úgy vélik, hogy a Happtique túlságosan előreszaladt az időben, hiszen viszonylag kevés még az olyan alkalmazás, amelyet érdemes lenne előírni. Mindazonáltal hosszú távú elképzelésként Moore is érdekes ötletnek tartja a kezdeményezést.

A Happtique viszont azt állítja: a keretrendszert azért kell már most létrehozni, mert ezáltal lehet meggyőzni a biztosítótársaságokat, hogy állják az orvosok által ajánlott appek költségeit. Azért is lobbizik a szövetségi szabályozó hatóságoknál, hogy tegyék lehetővé a betegek számára az előírt appek megvásárlásához szükséges rugalmas kiadási számlák használatát a rendszeren keresztül.

Ez a mostani időszak az átmeneté - valami felszínes dologból a komoly egészségügyi ellátás felé - szögezi le Perlman. Meggyőződése szerint ugyanis az egészségügyi rendszernek szüksége lesz valakire, aki segít szervezetté tenni azt.

 

(reklámipar)

 


Forrás: MTI
Képek: designer.com
 
Címkék: okostelefon, online
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

11

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

BlackSheep Kreatív Ügyosztály

Fő feladat: Klasszikus reklámkampányok, online megoldások, gerilla és egyéb BTL kampányok kreatív tervezése, kivitelezése, design munkák,...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis