Ha valakinek az orvosa követi a technológiai trendet, nemsokára úgy dönthet: receptírás helyett közli betegével, hogy a terápiához melyik két appet kell letöltenie okostelefonjára.
Az okostelefonok mini-alkalmazásaik - appjeik - révén ma már éppúgy átvehetik a tv-távirányítók szerepét, mint ahogy kerékpárok sebességmérői és zseblámpák is lehetnek. Hamarosan pedig eljön az idő, amikor orvosi eszközökké válhatnak: segíthetnek a betegeknek figyelemmel kísérni a szívműködésüket, kezelni a cukorbetegségüket - vagy éppen befizetni a társadalombiztosítási díjukat.
A gyógyítás szolgálatába állítandó appek ötlete az egészségügyi ágazatból ered: olyan kiindulási pontnak tekintve ezeket, amelyek még összetettebb - egyébként soha el nem készülő - alkalmazásokat eredményezhetnek. Legelőször azonban egy sor dologra megoldást kell találni, ideértve a biztonságossági szempontokat, a fizetés megvalósítását és az ilyen alkalmazások helyes használatának ellenőrzését.
Kapcsolatépítő funkció társul a pirulákhoz!
Az emberek fejében ösztönösen összekapcsolódnak ezek az appek a recept fogalmával - magyarázta a The New York Times tudósítójának Lee H. Perlman, a Greater New York Hospital Association Happtique nevű leányvállalatának ügyvezető igazgatója. A Happtique olyan rendszert alakít ki, amely lehetővé teszi az orvosok számára az appek "felírását", de - Perlman szerint - arra is szükség lehet, hogy a betegek átértékeljék a gyógyszerekről alkotott fogalmaikat: információhordozó, kapcsolatépítő funkciót kell társítaniuk a pirulákhoz.
Azok az egyszerű okostelefonos alkalmazások, amelyek a felhasználók személyes fitness-céljait hivatottak szolgálni, már széles körben elterjedtek. Most az egészségügyi szakemberek - és vállalkozások - azt szeretnék, ha hasonló megközelítés érvényesülne olyan krónikus betegségek területén, mint amilyen a diabéteszé vagy a szívproblémáké.
Csak a diabétesz évi 174 milliárd dollárba kerül
Ha az okostelefonra épülő rendszerek képesek lennének csökkenteni a betegek gyógyításához szükséges egyéb orvosi ellátások volumenét, az hatalmas potenciális előnyt eredményezne az egészségügyi ellátórendszerben. Az amerikai járványügyi hivatal (CDC) legfrissebb statisztikái - 2007-es adatok - szerint ugyanis csupán az Egyesült Államokban, önmagában a diabétesz 174 milliárd dollárnyi pénzügyi forrást emésztett fel.
A receptszerű appek területének egyik úttörője a WellDoc nevű cég. DiabetesManager rendszerük - amely egyaránt használható egy okostelefonos alkalmazáson, normál mobilon vagy asztali számítógépen keresztül - összegyűjti az adatokat a beteg diétájáról, a vércukorszintjéről és a gyógyszeres kezeléséről. A betegek manuálisan is megadhatják ezeket az adatokat, de vezeték nélküli kapcsolaton keresztül glükózmonitorokhoz is csatlakoztathatják eszközeiket.
Ezt követően a DiabetesManager tanácsokkal látja el a beteget, például közli: milyen táplálékot kellene magához vennie, ha túl alacsony a nap közbeni vércukorérték. Emellett egy algoritmust is alkalmaz az adatok elemzéséhez, és klinikai ajánlásokat küld az orvosnak.
A WellDoc állítása szerint egy klinikai vizsgálat azt mutatta ki, hogy a DiabetesManager alkalmazásával jelentősen csökkent a cukorbetegek vércukorszintje.
Az eredmények a hatóságokat és a biztosítókat is meggyőzték
Ezek az eredmények győzték meg az amerikai élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági felügyeletet (FDA), hogy orvosi eszközként engedélyezze a rendszer működését. Egyébként havi több mint 100 dolláros díjával a rendszer költségeit tekintve is közelebb áll a diabétesz-gyógyszerekhez, mint a legelterjedtebb okostelefonos alkalmazásokhoz. Ugyanakkor már két egészségbiztosító társaság is jelezte: kifizeti azoknak a betegeknek a számláit, akiknek orvosuk javasolja a jövő év elejétől hozzáférhető rendszer használatát - nyilatkozta Anand K. Iyer, a WellDoc elnöke. Azt azonban nem árulta el a The New York Times kérdésére, hogy melyik ez a két biztosító társaság.
Amikor Iyer belekezdett egy app megtervezésébe a WellDoc számára, valami nagyon egyszerű dolog lebegett a szemei előtt. De a gyakorlati megvalósítás során ráébredt, hogy valami sokkal ambiciózusabb dolgot kellene megvalósítani - ami végül több év munkája és több millió dollár befektetése révén létre is jött.
"Amint egyre mélyebb ismeretekre tettem szert a betegellátási rendszerrel kapcsolatban, világossá vált számomra, hogy ezen a területen nem az 5 centes, az App Store-ból letölthető appekből lehet pénzt csinálni, hanem a nagy értékű alkalmazásokból" - fogalmazott a WellDoc elnöke.
Tíz app már teljesítette a felügyelet kívánalmait
Az app egyike annak a 10-nél is kevesebb alkalmazásnak, amely a mai napig megszerezte az FDA engedélyét.
Sailesh Chutani, egy hasonlóan sikeres, okostelefonos ultrahangrendszert kifejlesztő cég, a MobiSante társ-alapítója elmondta: eredetileg azon gondolkodtak, hogy rendszerüket állatorvosi eszközként vezetik be a piacra, és csak külföldön fogják értékesíteni - ezzel igyekeztek megtakarítani az elbírálással járó komoly költségeket. Végül azonban a cég úgy döntött, hogy alávetik magukat a szabályozói folyamatnak, részben azért, mert így könnyebben vonzhatnak magukhoz befektetőket. Tavaly a hatóság kiadta az engedélyt a rendszerre, ennek része egy app és egy, a telefonhoz csatlakozó ultrahang-készülék.
"Egyszeriben elkezdhettük értesíteni a piaci szereplőket arról, hogy rendszerünk kiállta a világ legkeményebb szabályozó hatóságának próbáját, és megkapta a forgalmazási engedélyt" - mesélte nem kis büszkeséggel Sailesh Chutani.
Az még mindig nem teljesen világos, hogy milyen messzire megy el a szabályozó hatóság az orvosi appek forgalmazását illetően. Az FDA tervezi, hogy még idén iránymutatásokat ad ki, s ezekben felvázolja az appekkel kapcsolatos elképzeléseit, elvárásait, a személyes adatok védelméért és az adatbiztonságért pedig a társ-ügynökségek lesznek a felelősek.
Kompatibilitási követelmények
A Continua Health Alliance nevű ipari csoport közben olyan szabványokon dolgozik, amelyek az orvosi alkalmazások által gyűjtött adatok kompatibilis formátumát írnák le, így téve lehetővé, hogy a betegek át tudják vinni adataikat az egyik appből egy másikba. Megválaszolandó kérdés ugyanakkor: mi történik, ha egy "felírt" app csak bizonyos típusú okostelefonokon használható.
Lee H. Perlman úgy gondolja, hogy az orvosok hamarosan elő fognak írni betegeiknek mind klinikailag tesztelt alkalmazásokat, mind olyan, szerényebb célú appeket, amelyek csupán nyomon követik a fizikai tevékenységüket, vagy emlékeztetik őket a gyógyszerek bevételére. A cég saját iránymutatásokat is kidolgozott, ebben definiálják a minőségi egészségügyi ellátáshoz kapcsolódó alkalmazások fogalmát, és segítenek az orvosoknak, hogy ezeket integrálni tudják mindennapi gyakorlatukban.
A Happtique számos területhez - diabétesz, kardiológia, reumatikus ízületi gyulladás, fizikoterápia - fejleszt appeket, és lehetővé teszi, hogy az orvosok egy listáról választhassák meg a betegeik számára előírandó appeket. Figyelemmel kísérhető, hogy a beteg valóban letöltötte-e az alkalmazást, és automatikus emlékeztetőt lehet küldeni azoknak, akik ezt még nem tették meg. A cég az orvosok számára már augusztus végén hozzáférhetővé tette ezt a rendszert.
A szkeptikusok és az átmeneti időszak
A szkeptikusok - köztük John Moore, az MIT Media Lab új médiával foglalkozó orvostudományi projektjének orvos munkatársa - úgy vélik, hogy a Happtique túlságosan előreszaladt az időben, hiszen viszonylag kevés még az olyan alkalmazás, amelyet érdemes lenne előírni. Mindazonáltal hosszú távú elképzelésként Moore is érdekes ötletnek tartja a kezdeményezést.
A Happtique viszont azt állítja: a keretrendszert azért kell már most létrehozni, mert ezáltal lehet meggyőzni a biztosítótársaságokat, hogy állják az orvosok által ajánlott appek költségeit. Azért is lobbizik a szövetségi szabályozó hatóságoknál, hogy tegyék lehetővé a betegek számára az előírt appek megvásárlásához szükséges rugalmas kiadási számlák használatát a rendszeren keresztül.
Ez a mostani időszak az átmeneté - valami felszínes dologból a komoly egészségügyi ellátás felé - szögezi le Perlman. Meggyőződése szerint ugyanis az egészségügyi rendszernek szüksége lesz valakire, aki segít szervezetté tenni azt.
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Klasszikus reklámkampányok, online megoldások, gerilla és egyéb BTL kampányok kreatív tervezése, kivitelezése, design munkák,...
További információk