FaceBook blog.hu

Online - Web

Hogyan hat a magyar e-kereskedelemre a Tesco és az Amazon belépése? - Magyarországi webshop-körkép

2013.02.04

Rohamosan nő hazánkban az interneten keresztül végrehajtott vásárlások száma, a piaci igényekhez igazodva pedig évről évre egyre több webshop jön létre, a WebShop Experts felmérése szerint 3000 és 3500 között van az aktív hazai webáruházak száma

A hazai online boltokban a szórakoztatóelektronikai és a számítástechnikai cikkekből a legnagyobb a választék, a vásárlók viszont könyvet vásárolnak legszívesebben az interneten. A 2013-as évben fontos, hosszútávon meghatározó változások történhetnek a hazai virtuális boltok életében, ugyanis az Amazon, a Média Markt és a Tesco is idén indítja magyarországi webshopjait, szakértők szerint ez pedig teljesen átstrukturálhatja a magyar webshop-piacot.

A hazai e-kereskedelem:

A Webshop Experts és az Árukereső közös felmérése szerint míg 2008-ban 65 milliárd, addig 2011-ben már 160 milliárd forint volt a magyarországi webáruházak forgalma, az online vásárlás pedig azóta is növekvő tendenciát mutat, ám Magyarország még így is jócskán elmarad a nyugati adatoktól. Külföldön, főleg az USA-ban már régóta nagy népszerűségnek örvend a webshopok használata, a kiforrott és biztonságos online rendszerekben a vásárlók ma már teljesen megbíznak, és nagyobb összegeket is hajlandóak kifizetni az interneten keresztül, itthon azonban a vásárlók nagy része még szkeptikus a virtuális üzletekkel szemben. A félelmeket azonban eloszlatni látszik az Olcsóbbat.hu tavalyi átfogó felmérése, melyben 117 webshopban összesen 220 titkos próbavásárlás hajtottak végre, hogy megtudják, mennyire szabályos és megbízható a vásárlás folyamata, a boltok eleget tesznek-e a fogyasztókkal szembeni kötelezettségeiknek. A kutatás teljes mértékben bíztató eredményekkel zárult, a vizsgált boltok 89%-a, 104 bolt kapta meg a „maximálisan megbízható” minősítést.

Az új webshopok megjelenése azonban mindig új vásárlókat hoz a virtuális boltok piacára, a fejlesztések pedig hozzájárulnak a webshopos vásárlóforgalom további növekedéséhez. Az Olcsóbbat.hu tavalyi felmérése szerint az internetes áruházak 75%-a a kínálat bővítésével szerezne magának új vásárlókat, a portál vezetője, Jenei Péter korábbi nyilatkozata szerint pedig „ahhoz, hogy egy webshop sikeres lehessen, folyamatosan bővíteni kell vásárlói bázisát, és lépést kell tartani az új lehetőségekkel, amelyek egyre biztonságosabb és egyszerűbb vásárlást eredményeznek. Fejlesztés, megbízhatóság, népszerűsítés, ez a három kulcsszó.” Az online vásárlás növekvő hazai népszerűségét az is jelzi, hogy minden évben megválasztják az „Ország boltját”, mely címért évről évre több száz webshop küzd.
A verseny célja, hogy az online szavazatok és a vásárlás utáni értékelések segítségével megtalálják a legnépszerűbb és legjobb virtuális áruházát, mely tavaly a Mysoft lett. Általánosan elmondható tehát, hogy az e-kereskedelem még a válság ellenére is rohamosan fejlődik hazánkban, és ezt a statisztikák mellett az is alátámasztja, hogy számos olyan nagy áruház, mint a Tesco és a Media Markt is idén tervezi elindítani online boltját Magyarországon, illetve az Amazon is idén csatlakozik a hazai webshop-piachoz.

A tavalyi év legnagyobb váltása, Bookline-ból Shopline:

Korábban a szakosodás volt az általános trend a webshop-piacon, tehát azonos árucsoportú cikkeket lehetett kapni az egyes online boltokban, minden áruház a maga profiljának megfelelő termékeket forgalmazott. Az utóbbi években viszont egyre jobban megfigyelhető a boltok kibővítése az eredeti profiltól eltérő árucsoportokkal, „mindezek reakciók arra, hogy a piac átalakult” – vélekedett tavaly Kis Ervin Egon, a Szövetség az Internetes Kereskedelemért (SZEK) szervezet vezetője. Erre a változásra jó példa a Bookline Shopline-ná alakulása is.

A Bookline eredetileg csak könyvkereskedelemmel foglalkozó webshopként volt jelen a piacon, 10 éves működése során pedig a kezdeti virtuális antikváriumból többmilliós termékkínálattal, és 700 ezer regisztrált felhasználóval rendelkező vállalattá vált. 2012. január 15-től azonban a Bookline már a Shopline webáruház Nyrt. ernyőmárka alatt funkcionál tovább, két másik saját almárkával és 11 üzletággal együtt, ezzel mintegy „bolt a boltban” rendszerben működik. A Shopline-on belül továbbra is a Booklineon található minden kultúrához köthető, könyves, filmes és zenei termék, de emellett a Kidline almárkán belül gyermekeknek szánt drogériai cikkeket, élelmiszereket és játékokat rendelhetnek meg a vásárlók, míg a Homeline-on lakberendezési, dekorációs, kertészeti és műszaki termékek közül válogathat a látogató. 2012 őszétől pedig egy újabb piaci területet vett célba a vállalat, a Bookline már nemcsak könyvkereskedőként, hanem könyvkiadóként is funkcionál. A tavalyi év októberétől Bookline Könyvek márkanév alatt találhatunk több nemzetközi és hazai sikerkönyvet is, a tervezett évi 20-25 kiadvány az online kötődéshez méltóan először e-könyv formájában jelenik majd meg.

Érdekes módon azonban a Bookline évről évre növekvő látogatottságához és profitjához, képest csökkenő árbevételről és növekvő veszteségről számolt be a tavalyi év végén a Shopline, a 2011-es adatokhoz képest mintegy 4%-kal kevesebb bevételt könyvelt a cég tavaly. A vállalat vezetése a gyengébb számokat azzal indokolta, hogy a válság hatása továbbra is érződik a hazai kiskereskedelemben, ám emellett az is előfordulhat, hogy a vásárlók még nem szoktak hozzá teljesen a megváltozott webáruházhoz, és további időre lesz szükség, hogy teljes bizalommal és nagy vásárlókedvvel használják a Shopline-t.

Idén jön a Tesco!

A Tesco tavaly szeptemberben jelentette be, hogy Csehország, Lengyelország és Szlovákia után Magyarországon is elindítja webshopját 2013 márciusában, jelenleg már működik az előregisztráció a virtuális boltban. A Tesco online áruházának bevezetése azért is időszerű, mert a Nielsen tavaly közzétett felmérése szerint növekszik az internet befolyása a napi fogyasztási cikkek beszerzésére Magyarországon, ugyanis két év alatt egyharmaddal nőtt az olyan fogyasztók aránya, akik élelmiszert és italt online terveznek vásárolni. Hazánkban a megkérdezettek vásárlók majdnem fele tájékozódik bevásárlás előtt az interneten az élelmiszerekről, például az árukkal vagy a beszerezhetőségükkel kapcsolatban, azonban a nyugati szokásokhoz képest a magyarok még mindig bizalmatlanok az élelmiszer interneten történő beszerzésével kapcsolatban. „Kicsi a piac, gyenge a vásárlóerő, nálunk nem alakult még ki az a réteg, aki az interneten keresztül intézné nagybevásárlásait” – mondta Nagy Sándor, a G’Roby üzletvezetője a Pénzcentrum.hu-nak.



Korábbi jóslások szerint a Tesco webshopja alapjaiban formálhatja át a vásárlási szokásokat, és a konkurens áruházakat is az internetes piacnyitásra kényszerítheti. Az áruház célja, hogy az internetes kereskedelemben is pozíciókat építsen ki, és az online élelmiszer-értékesítést fellendítse. Amennyiben a tavasz folyamán sikeres lesz a Tesco budapesti webshopja, úgy az idei évben hat nagyobb városra is kiterjesztené az áruház online boltját. A tervek szerint az internetes hipermarket 20 ezer féle élelmiszert kínál majd, a vásárlók pedig választhatnak, hogy az áruházban veszik át a rendelésük szerint összeállított csomagot, vagy házhoz szállíttatják-e. A Tesco elmondása szerint a webshopban ugyanazok az árak várhatóak, mint a hipermarketben, és az akciók is minkét helyen érvényesek lesznek. A Tesco mellett a webshop beindításán gondolkozik az Auchan is, mely újítás mintájául a külföldön működő Auchan Drive webáruházak szolgálhatnak.

Átalakítja-e a piacot az Amazon?

Az előzetes spekulációk szerint a magyar webshop-piacra az Amazon idei belépése gyakorolja majd a legnagyobb hatást. Az online áruház egyrészt strukturális átalakulást hozhat az webshopok körében, másrészt veszélyt jelenthet a kisebb internetes elektronikai vagy könyves boltokra. Szakértők szerint a legnagyobb harc egyértelműen a műszaki cikkek piacán várható, az Amazon árelőnye ugyanis megkérdőjelezhetetlen. A hazai műszaki áruházak várhatóan ezzel az árelőnnyel csak nagyon nehezen lesznek képesek felvenni a versenyt, és ennek érdekében jelentős árcsökkenés várható a magyarországi elektronikai termékeket árusító webshopokban az Amazon belépése után.

Az Amazon megjelenése azonban nemcsak fokozza a versenyt, és ezzel az árak csökkentésének irányába hat, hanem valószínűleg új online vásárlókat is hoz majd a piacra. Mindemellett az Amazonnal kapcsolatban még sok a nyitott kérdés. Nem lehet egyelőre tudni, hogy mit, és mennyiért akar árulni, hogyan képzeli el a magyarországi működést, indít-e itthon is raktárbázist, vagy csak magyar oldalt indítanak-e. Kis Ervin Egon, a SZEK vezetője szerint azonban nem kell feltétlenül félni az Amazontól, hiszen lehet, hogy a vásárlók a megszokott, lokális boltjaikhoz maradnak inkább hűek." Látni kell, hogy egy új szereplő nem minden esetben képes maradéktalanul eleget tenni egy új piac keltette kihívásoknak, pláne, ha az egy külföldi szereplő.

Sok esetben láttuk már, hogy nagy nemzetközi cégek komoly pénzeket áldoztak a piacra lépésre, de közben a helyi sajátosságok maguk alá gyűrték őket" - mondta az ügyvezető korbban. Az Amazon mellett a műszaki piac másik nagy vezetője, a Media Markt is idén tervezi az áruház kiterjesztését az online szférába is, az idei változások jelentős része tehát nagyban érinti a műszaki, elektronikai cikkeket áruló online áruházakat.

A szakemberek az eddigi évekhez hasonlóan 2013-tól is két számjegyű növekedést várnak 175-180 milliárd forintos forgalom mellett, a fejlődés üteme viszont évről évre lassul, de nemzetközi tapasztalatok alapján még így is arra számítanak, hogy az évtized végéig Magyarországon megduplázódik az elektronikus kereskedelem forgalma, és akár meghaladhatja a 400 ezer milliárd forintot is. Úgy néz ki tehát, hogy pár éven belül a webshop használata teljesen megszokott vásárlási módszerré válhat, ehhez azonban nemcsak a vásárlók bizalmának növekedése szükséges, hanem a webshop-piac folyamatos fejlődése is.
 

Kazár Olívia
(reklámipar)

 
Címkék: amazon, bookline, tesco, web2, webshop
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

10

1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

BlackBox Produkciós Ház

Cégnév: Blackbox Produkciós Ház Kft Cím: 1277 Budapest, Pf. 56. Telefon: 06 1 225 04 70, 06 20 521 8833 E-mail: info@blackboxprodukcio.hu...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis