Csomagolásformákról és színekről készített kutatást a Budapesti Corvinus Egyetem tanáraiból és hallgatóiból álló csoport.
A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) kutatócsoportja arra volt kíváncsi, hogy hogyan hat hazánkban a fogyasztói döntéshozatalra a csomagolások színe, mintája és formája, illetve hogy milyen marketingfunkciókat dölt(het) be bizonyos termékek külső megjelenése.
A BCE Marketing és Média Intézetének munkatársaiból álló kutatócsoport egy korábbi kutatásból indult ki, melynek konklúziója az volt, hogy a fogyasztók 70%-a bár a termékekkel kapcsolatban konkrét elképzeléssel lép be a boltba, de csupán a helyszínen határoz arról, hogy milyen márkájú árut vesz meg. Az előzetes kutatásból az is kiderült, hogy a vevő a választott termék mellett sokszor nem minőségi, hanem esztétikai alapon dönt; tehát egyszerűen azt veszi meg, amelyik jobban tetszik neki. Ezen információk alapján pedig a BCE kutatócsoportja úgy gondolta, hogy a csomagolások egyre nagyobb szerepet töltenek be a marketingtevékenység kialakításában, és érdemes lenne egy átfogóbb vizsgálatot végezni a témában, így tehát két kutatási tervet csináltak: az első kutatás a csomagolások színét, míg a második a formájukat vizsgálta.
Milyen ízű a sárga?
A színekkel kapcsolatos kutatásban a fókuszcsoportnak kék, piros és sárga papírba csomagolt csokoládébonbonokról tettek fel kérdéseket. A válaszokból kiderült, hogy a kék színű csomagolást a megkérdezettek egyértelműen a kókuszos vagy étcsokoládés ízesítéssel (42%), a piros színt a mogyorós ízesítéssel (39%) párosították, a sárga esetében azonban nem született határozott válasz, a többség nem tudott ízt párosítani a sárga csomagolású csokoládébonbonokhoz. Ezután rákérdeztek fordítva is a színek és a csokoládé közötti összefüggésekre, így tehát azt kellett megtippelniük a megkérdezetteknek, hogy szerintük milyen színű lehet egy adott ízű csokoládé. Ezek alapján a tejcsokoládét a legtöbben kékkel (58%), az étcsokoládét barnával (37%), míg a fehér csokoládét nem meglepő módon a fehérrel (35%) azonosították.
Ezek alapján a BCE kutatói arra jutottak, hogy a csomagolások színe meghatározó marketingfunkciókkal bír, hiszen a válaszadók egyértelműen a piaci színjelölésekkel párosították a csokoládé ízeket, és fordítva.
Gömbölyded vagy szögletes?
A formákra vonatkozó kutatást ásványvizes palackok segítségével végezte a kutatócsoport, tizenkét darab ásványvizes palack sematikus ábráját mutatták meg a fókuszcsoportnak. Az ábrák természetesen nem tartalmazták az ásványvizek márkaneveit, tehát hacsak nem ismerte fel a megkérdezett a forma alapján a bard-et, nem lehetett részlehajló. A kerekebb formák közül a Nestlé Aquarel, Mizse, Theodora, Visegrádi ásványvíz szerepeltek az ábrán, míg a szögletesebb formákat többek között a Naturaqua, Evian és a Jana képviselték. A válaszadók legnagyobb százaléka a Theodora ásványvíz palackjának formáját tartotta személyes kedvencének, ami azért érdekes, mert amikor az ásványvízmárkákról kérdezték őket, akkor csupán 10% mondta azt, hogy a Theodora ásványvíz ízét szereti a legjobban.
Másodikként végzett a kutatásban a Naturaqua formája, harmadikként a Mizse, ám a palackformát tekintve dobogós helyezettek már nem szerepeltek ugyanilyen jól, mikor a palackban lévő víz ízét kellett osztályozni. A legérdekesebb azonban, hogy a fókuszcsoport által legkedveltebb ásványvíz a Szentkirályi lett, ezt a megkérdezettek közel 20%-a naponta fogyasztja, azonban csupán 4.5% tartja a palack formáját a kedvenc formájának. A kutatók szerint ez a forma jellegtelenségével magyarázható. A kutatók a felmérés alapján arra jutottak, hogy a különlegesebb formák sokkal jobban szerepeltek a vakteszteken, mivel azoknak nagyobb a figyelemfelkeltő hatása, így az extrémebb palackok több voksot is gyűjtöttek be a megkérdezettek körében.
A kutatásból tehát jól látszik, hogy érdemes figyelni a külcsínre, és marketingeszközként tekinteni a külső borításra, hiszen a csomagolással találkozik a vásárló először és utoljára, mielőtt az adott terméket megvenné, így döntő szerepe lehet abban, hogy mi kerül a vevő kosarába.
Kazár Olívia
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Az Adanima Consulting Kft fő feladata: kommunikációs ügynökség, különösen média kommunikáció, s médiatervezés
Cégnév: Adanima Consulting...
További információk