FaceBook blog.hu

Reklámkivitelezés - Design

Barák Péter − Az arculat őrzője

2013.07.21

Kommunikációs tervezőirodája immár 13 éve működik, amely mellett olyan szakmai kezdeményezések ötletgazdája és megvalósítója, mint az „Arculati és identitás” című könyv vagy az „Arculat és Márka” képzéssorozat.

Jelenleg a programozást és arculattervezést összekötve egy olyan projekten dolgozik, mely a vállalati dokumentációt forradalmasítja, első gyermeke pedig a napokban született. Barák Péterrel beszélgettünk.

Hogyan lett arculattervező, mi vonzotta a pályára?

Egy ideig foglalkoztatott a gondolat, hogy programozó legyek. Valójában nagy a hasonlóság a két terület közt: programozóként és arculattervezőként is problémákat kell megoldani, különböző feltételeknek megfelelni és az eredménynek a végén tökéletesen kell működnie. Mindenben keresem a rendet, a rendszereket, a funkcionalitást. Ezek mind megtalálhatóak az arculattervezésben is, a két kedvelt területemből az arculattervezést választottam. Egy jó arculattal nagyon könnyen és jól adható át az információ és az üzenet. Remekül kommunikál. A grafikai stúdióm 13 éve alapítottam és 6 éve kapta az Activium Kommunikációs Tervezőiroda nevet.

Hogyan, mitől lesz valaki sikeres, elismert tervezőgrafikus manapság?

Egyszerű a recept. Tehetség kell és szorgalom. Az elsőre születni kell, az utóbbinál nyitott szemmel kell járni. És erre legjobb szintér az internet. Az interneten szinte bármilyen szakmát meg lehet tanulni és bármekkora ismeretségre szert lehet tenni.



A szakmai közvélemény leginkább egy, a magyar arculatokról szóló könyvhöz és képzéshez kötődően ismerhette meg Önt.

Külföldön járva, több, arculatról szóló könyvet láttam, nagyon szép kivitelben és nagyon jó tartalommal, sok példával. Kiderült, hogy nemcsak nekem hiányzik egy ilyen hazai válogatás, hanem másoknak is. Az elmúlt években Magyarországon is készültek kiemelkedő arculatok, ezekből mutattuk be a szakmai zsűri által kiválasztott legjobb húszat. Ráadásul nemcsak a tervezői, hanem a megbízói oldal szemszögéből is vizsgáltuk ezeket az eseteket, illetve a szerkesztőkkel fontosnak találtuk azt is, hogy ne csak láttatni tudjuk a különböző arculatokat, hanem megismertetni is, ezért esettanulmányok is készültek mindegyikhez. A könyv igazán sikeres lett, több díjban részesült, és számos felsőoktatási intézményben ajánlott olvasmány.


Mi volt az Arculat és Márka képzés célja?

Az Arculat és Márka képzés gyakorlatilag a könyv folytatása volt. Szerettem volna, hogy az arculatokat, a márkákat létrehozó tervezőgrafikusok és a marketingesek jobban megismerjék egymás munkamenetét, nyelvezetüket és céljaikat, hogy így közösen még jobb eredményeket hozzanak létre.

Igaz, hogy ma már „csak” cégvezető, ő maga nem ül oda a géphez tervezni?


Többnyire menedzselem a terveket, ritkábban végzek tervezést géppel. A számítógép egy eszköz és a tervek nem ott születnek - a koncepcióalkotás beszélgetésekkel, kutatómunkával jön létre. Ezekben a folyamtokban szeretek részt venni.

Tényleg van a saját kutyáinak is van weboldala?

Van. Logójuk és arculatuk is van. Feleségemmel egy golden retriever tenyészetet alapítottunk. Jelenleg hat kutyánk van. Gyakran járunk velük kiállításokra és versenyekre. Ezeket az eseményeket publikáljuk és mivel ennek is üzenet értéke van, nem mindegy számunkra, hogy hogyan tesszük.

Tekintve, hogy ennyi ideje foglalkozik tervezéssel, hogyan látja a vállalati kommunikáció változását, az arculatok megjelenését az elmúlt időszakban?

A hangsúly egyértelműen áthelyeződött a nyomdai anyagokról a digitális felületekre, úgy is fogalmazhatok, hogy a brosúra-korszaknak vége. Ennek nagy előnye, hogy meg lehet spórolni a nyomdai előállítás és a célba juttatás költségeit, valamint az erre fordított időt, de a legpozitívabb az, hogy az internet segítségével nagyobb tömegeket tudunk elérni, rendkívül gyorsan.. Ezen tényezők szempontjából egy digitális anyag elkészítése sokkal kedvezőbb, ráadásul egy digitális felületen adott esetben a márkaarculat még jobban is tud hatni, mint nyomtatott formában. Fontos azonban, hogy a tervezésre fordított időn nem szabad spórolni, ahogy azon sem szabad változtatni, hogy az továbbra is a szakemberek feladata. Ha a digitális anyagokat is szakemberek készítik el és meg van rá a megfelelő idő, akkor nincs hátulütője.

Ezek szerint vannak, akik spórolnak?

Igen, a gazdasági válság miatt egyrészt kevesebb vizuálkommunikációs anyag készült, másrészt, amik készültek, azok nem biztos, hogy szakavatott kezek által. A vállalatoknak ugyanúgy szükségük volt kommunikációra, viszont az információs anyagaikat megpróbálták saját maguk összerakni. Sőt, én úgy látom, hogy ezeket az információs anyagokat, vállalati kiadványokat, dokumentumokat már nagyobb részt állítják elő a vállalat belső munkatársai, mint korábban a tervezőgrafikusok.

De ki ellenőrzi ezeket az anyagokat?

Ideális esetben minden arculati anyag szakembereknél, kommunikációs ügynökségnél készül. Ők ellenőrzik, hogy minden új anyag megfeleljen a vállalat márkaarculati szabályainak. Ha azonban az anyagokat a vállalat munkatársai állítják elő, akkor már más a helyzet. Jobb esetben egy belsős vállalati márkafelelős, brand manager ellenőrzi, hogy minden az arculati kézikönyvnek megfelelően készüljön el és menjen ki. Ha a cégnél nincs ilyen ember, vagy ő nem tud mindenre ránézni, akkor máris sérül a márkaérték, mert a dokumentumok nem lesznek konzisztensek a márkaarculattal.

Lehet ezen valahogy segíteni?


Igen, a cél nyilván az, hogy a vállalati arculat minden szinten egységes és egyedi maradjon, független attól, hogy kik dolgoznak vele. Azaz minden esetben megfelelő helyre kerüljön a logó, a vállalati betűtípussal készüljön az anyag, az ábrák a cégszíneket kövessék, és így tovább. Ezért kezdtünk el fejleszteni egy programot, amely a vállalati dokumentumokat minden esetben „arculatban tartja”. Az a törekvésem, hogy a vállalati arculat minden szinten egységes és egyedi maradjon, független attól, hogy kik dolgoznak vele. Az ezzel készülő anyagok arculatazonosak és márkahűek lesznek, így a márkaérték nem fog csorbulni. A programot épp ezért Brandocs-nak neveztük el. Épp most születik.

Ha jól tudom, más is születik mostanában…

Igen, a napokban megszületett a kisfiam. Már most nagy öröm, egy igazi csoda! Izgatottan várjuk és figyeljük a feleségemmel, hogy fejlődik napról napra, és hogy kezd el velünk és a világgal kommunikálni.
 

Kazár Olívia
(reklámipar)

 
Címkék: arculat, design, interjú
vissza az előző oldalra

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung

Új együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával

Tovább

Négynapos sörünnepet rendeznek a Szabadság téren

Sörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven. 

Tovább

A Decathlon új kezdeményezése mozgásba hozza az országot

A Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...

Tovább

Környezettudatos üveghulladék gyűjtés a SPAR áruházaiban

Környezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.

Tovább

Tehetséges focistákról szól az új Disney-sorozat

Új, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket. 

Tovább

Geomédia: Jön a magyar Turning Points

Hamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points. 

Tovább

Zenekar a lépcsőn

A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...

Tovább

“Adjátok vissza lányainkat”

Nemzetközi kampányhoz csatlakozott a Music FM

Tovább

Kállay-Saunders András 5. lett az idei Eurovízión!

Az 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...

Tovább

Az egyedülálló diplomások gyorsabban találnak párt

Előnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...

Tovább

Még 15 napig nevezhetsz! - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

November 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket. 

Tovább

Tantárgy lett ’Az Év honlapja’ pályázat

A Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot. 

Tovább

Veszélyben a Google titkos kereső algoritmusa?

A Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.

Tovább

5000 négyzetméteres közpark és high-tech konténerkilátó az AGORA Budapest építkezésén

Március óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...

Tovább

Formabontó közterületi kampány: szobrot tisztított a Neatly

Nemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.

Tovább

Tokaji furmint, tokaji palackban

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.

Tovább

A MITTE Communications új ügyfelekkel zárja az évet

A MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...

Tovább

Új marketing vezető a Hello Event élén

A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.

Tovább

Gulyás Jánost nevezték ki az MEC Wavemaker közép- és kelet-európai vezetőjének

Gulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.

Tovább

06

1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

AdSafari Reklámszervező Kft.

Cégnév: Adsafari Reklámszervező Kft. Telefon: 06 30 292 0451 Fax: 06 1 226 11 45 E-mail: contact@adsafari.hu Cím: MH-1221 Budapest,...
További információk

hírlevél feliratkozás

legolvasottabb cikkek

álláskereső

Miklós Bernadett

Design Terminál, marketing és rendezvény vezető

Tovább

szavazás

Mi a véleménye a kreatív közterületi megoldásokról?

Rontják a város képét, nem tetszenek.
0%
Egy modern városban ezek megszokott dolgok.
0%
Olyan kevés van, nem is tűnik fel a jelenlétük.
0%
Tetszenek, és működnek is.
0%
Remek eszközök ezek a városmarketinghez, még többet!
98%
Korábbi szavazások

címkefelhő

áruház balaton cider coca cola corvin design display divat fiat fifa google horeca iphone karácsony könyv közbeszerzés kutatás laptop márka marketing okostelefon olimpikon online papp-váry porszívó rádió reklám rendezvény tablet tesco tévé turizmus vostro adidas aktuális arc alapítvány alkalmazás alkoholista állás allee amazon ambient apple arany penge arculat ásványvíz atl audi autó autómárka axe baba Bakos Csenge M. bank Bank baranyi réka beckham belső pr Benetton betiltás bírság blackberry blog bond bookline bor borfesztivál borsodi botrány brand btl budapest buli bulvár burger king cba classfm coke csoki csr danone David Hasselhof dekoráció dell design díj direkt marketing disney divat durex electrolux energiaital engagement étterem facebook fanta fejlesztés ferrari fesztivál film flashmob fluor fmcg foci fogyasztói bevonás fogyasztói szokás fogyasztóvédelem fotó fröccs futball fúzió gasztro gemius generali gerilla goodwill google grafika HD Honti heineken herceg hirdetés hírnév honda horec horeca humor hungarofest IBM ikea imázs index innováció instagram interjú internet ipad iphone iphone 5s iptv ital járműreklám játék jog k kampány karrier kávé Kazár Olívia Kenderesi kiállítás kocsma kóla kommunikáció konferencia könyv közmédia közösségi média kreatív kreatív közterület kríziskommunikáció kultúra kupon kutatás kutya kutyaszar lájk lap led lego lenovo libri logó london lottó luxus magazin magyarország márka marketing márton orsolya mcdonalds média médiatanács médiatervezés médiatörvény mém mercedes microsoft mikulás mindigtv mini mobil mol mozi MTVA multicégek munkaügy múzeum neofm nespresso nevetés nike nokia nyár nyomda nyomtatott sajtó obama olimpia online országimázs pálinka pályázat papp-váry paralimpikon paypal Pécs pepsi pepsi, retró, personal branding pinterest plakát playboy pláza politika pr prankvertising PRGN public relations puma QR rádió redbull reklam reklám reklámajándék reklámfelügyelet reklámfilm reklámipar reklamipar reklámjog reklámkivitelezés reklámklub reklámügynökség reklámzene rendezvény RTL sajtburesz sajtó samsung sanoma Slow Budapest social social media soproni sör söröcske spar sport starbucks stella artois strand stratégia szabadalom szálloda szatyor szerencsejáték szex Szili Eszter színház szlogen t-home T-mobile tablet tanulmány targeting társadalom tehetségkutató telefon telekommunikáció telenor termékbevezetés tesco törvény trend turizmus tv twitter üdítő ügyfél ügynökség újság unicef unicum ünnep usa utazás üzlet válság városmarketing vásárcsarnok védjegy vendéglátás verseny vicces vidámpark vine vírus vodafone vodka volkswagen VW web web2 webshop westend workshop wwf yogabook youtube zene

partnereink

Média partnereink

    

Szakmai partnereink


 


 


tudásbázis