A magyar plakátművészet történetéről nyílt tárlat szerdán az Országos Széchényi Könyvtár Reguly Antal Műemlékkönyvtárában Zircen.
A kiállításon a kezdetektől egészen az 1930-as évekig, tehát a klasszikus hagyományoktól a konstruktivizmusig láthatóak falragaszok.
"A plakát a vizuális kommunikáció klasszikus formája, tervezésében alapelv a kép és szöveg egysége, az azonnali befogadhatóság" - mondta Szeifert Judit, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze a tárlat megnyitóján. Hozzátette: egykor a plakát elsődleges vizuális forrásnak számított, hírértéke és esztétikai üzenete volt, ami ma az internet- és médiadömping idején szinte elképzelhetetlen. Ugyanakkor mint alkalmazott grafikai műfajnak a mindenkori megrendelő igényéhez is igazodnia kellett.
A művészettörténész a falragaszokat a polgári fejlődés termékének és a nagyvárosi életforma részének nevezte, amely a nyomdatechnika fejlődésével terjedt el a 19 század második felében. Az elsősorban litográfiával sokszorosított nyomdatermékek kezdetben az akadémizmus szellemében születtek, de hamar kialakult önálló kifejezésmódjuk. Mint elhangzott, a kiállítás a plakátokat önálló grafikai műfajnak tekinti, amely egyenlő mértékben kötődik a történelem, a művelődéspolitika, a gazdaságtörténet és a művészet területéhez. A tárlat kizárólag a művészet bizonyos eseményeihez kötődő plakátokat sorakoztatja fel, így alkotói között sok esetben találjuk magukat a kiállító művészeket.
A zirci tárlat mintegy harminc alkotása a kiállításplakátok történeti áttekintésén keresztül nagyvonalakban a magyar művészet 20. századi történetét is bemutatja: a nagybányai plein air-től a szecessziós törekvéseken át a klasszikus avantgárd, illetve konstruktivista formanyelv is megjelenik plakátban fogalmazva.
Katona Anikó művészettörténész, a kiállítás kurátora a megnyitón tartott tárlatvezetésén az első magyar plakátként számon tartott Benczúr Gyula-munkáról elmondta: az a plakát régies ízlést tükröz, amely inkább oklevélhez hasonlít. Az évszakonként megrendezett társulati kiállításokhoz neves grafikusok és festők készítettek plakátokat, példaként a nyomdászból lett litográfus-grafikust, Helbing Ferenc munkáit említette. Később a sajátos formanyelv kialakításával a kor legkiemelkedőbb festői, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai József és Vaszary János kezdtek el foglalkozni.
Az apátság épületében székelő könyvtár a tárlatot az alapításának 50. évfordulóját ünnepelő III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézménnyel közösen rendezte, a kiállítás anyagát az Országos Széchényi Könyvtár Plakát- és Kisnyomtatványtára biztosítja.
A festményszerű hirdetésektől a minden értelemben modern reklámgrafikáig vezető, számos nagy nevet felsorakoztató grafikai kiállítás szeptember 2-ig látható Zircen.
(reklámipar)
A rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbÚj együttműködést hozott létre a 20th Century Fox, a Panasonic és a Samsung, hogy a legtökéletesebb képélményt alkossák meg a HDR10+ technológiával
TovábbSörünnepet rendeznek június 15 és 18 között a Szabadság téren Belvárosi Sörfesztivál néven.
TovábbA Magyarországon piacvezető Decathlon hitvallásának egyik alappillére a mozgás népszerűsítése, a vállalat küldetésének tekinti, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a sportolás örömét. Kutatások bizonyítják, hogy ma több mint 4 millió magyar...
TovábbKörnyezetünk megóvása érdekében a SPAR Magyarország már valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházában biztosítja a csomagolási üveghulladék elhelyezését.
TovábbÚj, focis sorozat indul a Disney Csatornán, ami nem csak a fiúk figyelmét fogja lekötni, hisz az izgalmas történések a lány nézők számára is bőven tartogatnak meglepetéseket.
TovábbHamarosan már magyar nyelven is kapható lesz a The New York Times évkönyve, a Turning Points.
TovábbA Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt idén is a Visionary 7 készítette. A Budapesti Fesztiválzenekar lépcsőzenéje közel 3000 embert mozgatott meg a Múzeumok Éjszakáján. A kampányt...
TovábbAz 59. Eurovíziós Dalverseny döntője Koppenhágában került megrendezésre. Így Dánia egyedülálló módon másodszorra rendezhette meg a neves dalversenyt. Mint minden évben, így most is két elődöntő zajlott le. A hat döntős országgal együtt huszonhat...
TovábbElőnyt vagy hátrányt jelent, ha egy társkereső diplomás? Vajon máshogy keresnek párt maguknak a diplomások az interneten? Az első kérdésben megoszlanak a vélemények, de a megkérdezett diplomás egyedülállók jelentős részének igenis számít, hogy...
TovábbNovember 15-ig még lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra, ahol 25 kategóriában várják a nevezéseket.
TovábbA Budapesti Metropolitan Főiskola decembertől felveszi tantárgyai közé az idén 14. alkalommal megrendezett ’Az Év honlapja’ pályázatot.
TovábbA Google kereső titkos algoritmusa, mely ugyanakkor a Google szíve-lelke, lehet, hogy többé már nem is olyan titkos.
TovábbMárcius óta zajlanak az AGORA Budapest építési munkálatai. A projekt ingatlanfejlesztője, a HB Reavis rendhagyó módon a fővárosi közösséget és jövőbeli bérlőit lepte meg egy saját építési területéből leválasztott 5000 négyzetméteres zöld...
TovábbNemrégiben indult el Budapesten a magyar Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást kínál online megrendelésre.
TovábbKortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot.
TovábbA MITTE Communications 2014 második felében új partnerekkel bővítette ügyfélkörét. A stratégiai kommunikációs ügynökség irodája emellett jelölt az Iroda.hu szakportál által meghirdetett "Az Év Design Irodája" versenyen, melynek...
TovábbA rendezvényszervező ügynökség marketing igazgatói posztját Urbán Luca viszi tovább, míg Mórocz Melinda továbbra is a szervezet kreatív igazgatója marad.
TovábbGulyás Jánost, az MEC Magyarország ügyvezetőjét nevezte ki a vállalatcsoport az MEC Wavemaker vezetőjének a közép- és kelet-európai régióban. A kinevezést Jeremy Clark, az MEC Wavemaker EMEA-régióbeli vezérigazgatója jelentette be.
Tovább
Fő feladat: Ötleteken dolgozunk, amik elválasztják a BRAND-et a zsúfolt tömegektől. Ötleteken, amik a fogyasztók számára értékessé teszik a...
További információk